loading...
وبلاگ فرهنگی اجتماعی مذهبــی
hossein.tazeh بازدید : 790 چهارشنبه 29 بهمن 1393 نظرات (0)

 

کلمه ۳G توضیحی برای نسل سوم تکنولوژی ارتباطی سیار (سلولار آنالوگ برای نسل اول و دیجیتال PCS برای نسل دوم) است. ۳G شبکه‌ای با تکنولوژی سلولی است که علاوه بر تماسهای تلفنی و دسترسی به اینترنت پرسرعت واقعی، منطقه وسیعی را هم پوشش می‌دهد. ۳G به سرعت در حال فراگیر شدن در سراسر جهان است.
ژاپن اولین کشوری بود که به صورت گسترده و تجاری در سال ۲۰۰۱ از این تکنولوژی استفاده کرد. کمپانی قدرتمند NTT DoCoMo برای اولین بار دست به این کار زد.
عاملی که باعث تفاوت ۳G و سیستم کنونی تلفن همراه است شبکه‌های آن‌هاست. شبکه‌های ۳G حجم بسیار وسیع‌تری از اطلاعات را منتقل می‌کنند. مانند ارسال ویدئو کلیپ، آهنگ‌ها، بازی‌ها و بسیاری از این دست از شخصی به شخص دیگر.
جذابیت و کاربرد این شبکه آنقدر زیاد است که بسیاری از اپراتورها قصد دارند تا به شکل سریع‌تری از آن برسند تا بتوانند HSDPA یا همان دانلود بسته‌های دیتا با سرعت بالا را ارایه دهند.
قدرت شبکه مخابراتی نسل سوم یا ۳G در ارایه خدمات مبتنی بر دیتا مثل خدمات ارزش افزوده شامل موسیقی روی تلفن همراه با پهنای باند بیشتر یا تماشای ویدئو به صورت آنلاین و ارسال صدا و تصویر و از این قبیل بوده و در عین حال پهنای باند لازم برای دسترسی به اینترنت پر سرعت به صورت سیار در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.
گستردگی این فناوری باعث شده تا امروزه گوشی‌های تلفن همراه چیزی بیشتر از یک وسیله ارتباطی باشند. بسیاری از هموطنان که از داشتن گوشی‌های مجهز به این فناوری بهره‌مندند امیدوارند تا با عرضه سیم‌کارت‌هایی بر بستر ۳G توسط اپراتور سوم بتوانند از تمامی قابلیت‌های گوشی خود استفاده کنند.

TDMA

این تکنولوژی دیجیتالی تماس‌های تلفنی را در قالب بسته‌هایی از داده بر طبق زمان تقسیم‌بندی می‌کنند.
GSM (سیستم جهانی ارتباطات تلفن همراه)
استاندارد جهانی ارتباط دیجیتالی تلفن همراه که در ۶۰ کشور جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. چهار فرکانس متداول در این استاندارد عبارتند از : ۸۵۰MHz-900MHz-1800MHz-1900MHz.

PDC

یکی از تکنولوژی‌های نسل دوم تلفن همراه که در ارتباطات سلولی مورد استفاده بود.

cdmaOne

سیستم کامل بی‌سیمی بر پایه استاندارد TIA/EIA IS-95 CDMA شامل فرم اصلاح شده IS-95A و IS-95B را توصیف می‌کند و ارایه دهنده سیستم بی‌سیم پایانه به پایانه و تمام جزییات لازم برای کنترل عملیات اجرای‌اش می‌باشد. cdmaOne خانواده ای از سرویس‌های مرتبط شامل بی‌سیم‌های ثابت، PCS وارتباطات سلولی می‌باشد.

GPRS (سرویس بسته‌های امواج رادیویی)

این تکنولوژی امکان انتقال حجم و سرعت بالای داده را فراهم می‌آورد.

CDMA2000 1X

می‌تواند ظرفیت صدای cdmaOne را دو برابر کند، و بسته‌های اطلاعاتی را با حداکثر سرعت ۳۰۷ کیلو بایت در ثانیه در محیط‌های موبایل تحویل دهد. این استاندارد در نسل دوم تلفن‌های همراه به کار می‌رود.

EDGE

مخفف کلمه Enhanced Data Rates for Global Evolution است. EDGE در گوشی‌های تلفن همراه جزء ابزار ارتباطی طبقه‌بندی می‌شود. این ابزار سرعت انتقال اطلاعات تلفن همراه را افزایش می‌دهد و باعث تقویت اعتماد داده‌ها می‌شود و نرخ‌ها و حجم‌های انتقال دیتا را بر روی شبکه‌های موجود GSM/GPRS از طریق افزایش قابل توجه سرعت‌های انتقال دیتا بالا می‌برد. فناوری EDGE جزء تکنولوژی نسل سوم طبقه‌بندی می‌شود اما سرعت آن بسیار پایین‌تر از تکنولوژی‌های نسل سوم است به همین علت آن را نسل ۲/۷۵ نیز می‌نامند.

WCDMA

این استاندارد یکى از استانداردهاى تأیید شده براى تلفن‌هاى همراه نسل سوم است که از یک فرکانس ۵ مگاهرتزى براى انتقال صوت و دیتا (با هم) استفاده مى‌کند. این تکنولوژى سرعت‌هاى انتقال داده از ۱۴۴کیلو بیت در ثانیه تا ۲ مگابیت در ثانیه را فراهم مى‌آورد.

CDMA2000 1x EV-DO

این استاندارد سرعت ماکزیم اطلاعاتی برابر با ۲٫۴ مگا‌بایت در ثانیه تحویل می‌دهد و می‌تواند کاربردهایی چون تبادل ویدئو کنفرانس را پشتیبانی کند.


۳GPP Core Network

هسته مرکزی شبکه ۳G که به کاربران متصل به شبکه امکان استفاده از سرویس‌های مختلف را می‌دهد.

HSDPA

اختصار “دسترسی به بستهء ارسال شده با سرعت بالا از ماهواره مخابراتی” یا “High-Speed Downlink PacketAccess” می‌باشد که یک پروتکل جدید برای انتقال دیتا از طریق تلفن همراه است.

HSUPA

اختصار دسترسی به ارسال بسته‌ای از داده‌ها با سرعت بالا از ماهواره مخابراتی یا “High-Speed Downlink PacketAccess” می‌باشد که یک پروتکل جدید برای انتقال دیتا از طریق تلفن همراه است.
عبارت‌هاي ديگر به معني سير تكاملي همان فاكتور‌هاي ذكر شده است. در قسمت زير به برخي از توانايي‌هاي اين تكنولوژي مي‌پردازيم:

نمايش تصويری و ويدئو كنفرانس:

همان طور كه از عنوان مي‌توان تصور كرد، شما در حال صحبت با مخاطبتان مي‌توانيد تصوير زنده او را نيز ببينيد. از اين امكان مي‌شود در ارتباط چند كاربر به صورت ويدئويي يا همان ويدئو‌كنفرانس نيز استفاده كرد.

اينترنت پر سرعت بر روي موبايل:

با استفاده از تكنولوژي 3 G مي‌توانيد سرعتي تا 2 مگابايت بر ثانيه براي دسترسي به شبكه (و اينترنت) در حال سكون، يا در حال حركت كند (مثل راه رفتن) سرعتي تا 348 كيلوبيت بر ثانيه و در اتومبيل سرعتي حدود 128 كيلوبيت بر ثانيه داشته باشيد. اين خود تحولي عظيم نسبت به اينترنت در نسل‌هاي قبلي تلفن همراه است.

تماس و ارتباط صوتي:

در اين تكنولوژي ارتباط صوتي به تماس تلفني دو كاربر خلاصه نمي‌شود بلكه مي‌توان كنفرانس‌هاي صوتي برگزار كرد يا ايميل و پيغام صوتي نيز ارسال كرد.

انتقال پيام:

انتقال پيام‌هاي مختلف از ديگر توانايي‌هاي تكنولوژي 3G است. اينگونه كه شما مي‌توانيد پيام‌هاي چند ‌رسانه‌اي ياMMS ارسال و دريافت كنيد. به‌عنوان مثال: شما در ورزشگاه تصوير گل تيم مورد علاقه‌تان را ضبط كرده و در كمتر از چند لحظه به دوست خود در نقطه‌اي ديگر، خارج از ورزشگاه ارسال مي‌نماييد. ديگر اينكه مي‌توان انتقال پيام‌هاي الكترونيكي را نيز انجام داد و ضميمه‌هاي آن‌ها را نيز با سرعتي بسيار بالا دانلود كرد.

تشخيص موقعيت جغرافيايي:

اين امكان براي كاربر فراهم است كه موقعيت جغرافيايي خود را در هر كجا كه هست تشخيص دهد، فقط كافي است يك نقشه ديجيتال بر روي موبايل خود در اختيار داشته باشد. تصور كنيد براي كسي كه در جايي گم شده و نياز دارد كه بداند كجاست چقدر مي‌تواند مفيد باشد.

چت:

همه ما به ارزش امكان چت كردن بر روي تلفن همراه آگاه هستيم. كاربردي كه پيش‌بيني مي‌شود در كشور ما نيز از محبوبترين امكانات ارايه شده در اين تكنولوژي باشد.
توانمندي‌هاي اين تكنولوژي بسيار بيشتر از موارد ياد شده در بالاست. مثال: موج جديدي از سرگرمي‌ها، بازي‌هاي آنلاين روي تلفن همراه، تبليغات نوين و موارد زيادي كه در آينده به آنها خواهيم پرداخت.

لازم به ذكر است استفاده از سيستم‌هاي چندرسانه‌اي باعث عملي شدن اهداف بزرگي چون دولت الكترونيك، آموزش الكترونيك، تجارت الكترونيك و غيره بر روي تلفن همراه مي‌شود.

منبع مقاله : ict.mrud-skh.ir
hossein.tazeh بازدید : 766 شنبه 13 دی 1393 نظرات (0)

ایجاد قدرت دریایی قدرتمند برای جمهوری اسلامی ایران پس از پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و بر پایه تجربیات ارزشمند آن از اولویت بالایی برخوردار بوده است.
با مشاهده عملکرد موشک‎هایی همچون هارپون در اختیار نیروی دریایی ارتش ایران، موشک فرانسوی اگزوست در اختیار عراق و نیز استفاده از موشک کرم ابریشم توسط هر دو طرف، سرمایه‎گذاری قابل توجهی در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای طراحی، ساخت و تولید موشک‎های ضد کشتی با بردهای متنوع خصوصاً انواع کروز که قابلیت شلیک از سه دسته اصلی پرتابگرها یعنی شناورها، هواگردها و سکوهای زمینی را داشته باشند، صورت گرفت.
اصلی‎ترین مشخصه این نوع موشک‎ها، پرواز در ارتفاع بسیار نزدیک به سطح زمین و عموماً کمتر از 30 متری در فاز پیمایشی (کروز) از مراحل حرکت آن است که بخش بسیار زیادی از زمان پرواز آنها را شامل می‎شود از این رو این موشک‎ها به نام کروز شناخته شدند. اغلب موشک‎های کروز ساخته شده دارای سرعت‎های کمتر از صوت هستند اما برخی نمونه‎های جدید در بخش نهایی پرواز (فاز ترمینال) به سرعت مافوق رسیده و برخی نیز از ابتدای پرواز، سریع‎تر از صوت حرکت می‎کنند.
موشک‎های کروز از هواپیما، پرتابگر زمینی، کشتی و حتی زیردریایی شلیک می‎شوند و انواع مختلف آنها برای حمله به رادارها، کشتی‎ها و اهداف زمینی توسعه یافته‎اند. برد نمونه‎های مختلف ساخته شده این نوع موشک‎ها از چند ده کیلومتر تا چند هزار کیلومتر است. برخی از مهم‎ترین اجزاء مشترک همه این موشک‎ها شامل پیشران راکتی برای نمونه‎های برد کوتاه تا متوسط و موتور جت برای نمونه‎های دوربرد، خلبان خودکار، ارتفاع‎سنج (برای اندازه‎گیری ارتفاع از سطح آب و پرواز در نزدیکی آن) و جستجوگر هدف که عموماً از نوع راداری، تصویری یا حرارتی است.
انواع موشک‌های کروز دریایی ساخت ایران شامل گونه‌های کوتاه برد کوثر و ظفر، میانبرد نصر، دوربرد نور، قادر، قدیر و رعد است که موشک قدیر به همراه نمونه‌ای جدید از موشک نصر به مناسبت سالروز صنعت دفاعی با حضور ریاست جمهور رونمایی شدند.

موشک نصر بصیر

موشک کروز ضد کشتی نصر در زمره سلاح‎هایی با برد کوتاه تا متوسط قرار می‎گیرد. اصلی‎ترین تفاوت این موشک با کوثر و ظفر، میزان بالای سرجنگی است که قدرت تخریب بسیار بالایی برای آن ایجاد نموده. موشک 350 کیلوگرمی نصر-1 با برد دستکم 35 کیلومتر حاوی یک سرجنگی نیمه زرهی 130 کیلوگرمی است.

 کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد
نمونه هواپرتاب موشک نصر در کنار جنگنده بمب‎افکن اف-4ئی

به گزارش مشرق، موشک ضد کشتی و کروز نصر-1 پس از قرار گرفتن در خط تولید، به فهرست تسلیحات شناورهای تندرو اضافه شد که برد دورایستایی بهتری به آنها در مقابله با ناوهای دشمن می‎دهد. انواع شناورهای تندرو ایرانی از جمله ذوالفقار نیز به این موشک هدایت راداری و قدرتمند مجهز شده‎اند.

 کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد
شلیک موشک نصر هدایت راداری از شناور تندرو ذوالفقار

موشک نصر دارای سکوهای ساحلی خوداتکا نیز بوده که با استقرار روی کامیون از تحرک مناسبی برخوردار شده‎اند. نمونه هواپرتاب این موشک کروز هم به تولید رسیده که روی هواپیماهای جنگنده نظیر اف-4 فانتوم نیروی هوایی ارتش نصب می‎شود. به علاوه در بازدید رئیس جمهور از نیروی دریایی سپاه در بندرعباس نیز یک بالگرد بل206 مجهز به یک موشک نصر در زیر بدنه به نمایش در آمد.

 کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد
شلیک موشک کروز ضد کشتی نصر از پرتابگر ساحلی

این بالگرد می‎تواند به سرعت پیمایشی (کروز) بالاتر از 200 کیلومتر بر ساعت برسد که سرعت اولیه قابل توجهی به موشک می‎دهد. همچنین توان رسیدن به ارتفاع پروازی بیش از 3500 متر نیز در کنار سرعت اولیه‎ای که بالگرد به موشک می‎دهد برد نصر را در صورت شلیک از بالگرد به طور محسوسی افزایش خواهد داد.
بدیهی است پرتاب این موشک از هواپیماهای جنگنده از ارتفاع‎ها و سرعت‎های بیشتر باز هم به افزایش برد دورایستایی موشک منجر خواهد شد.

 کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد
موشک نصر زیر بدنه بالگرد بل206

به گزارش مشرق، آخرین نمونه معرفی شده موشک نصر با نام «نصر بصیر» که اشاره به قابلیت رؤیت اهداف نیز دارد از جستجوگر الکترواپتیکی و احتمالاً از نوع تصویری فروسرخ (IIR) برای هدفگیری در فاز نهایی پرواز استفاده شده است.
این جستجوگر در زمره گونه‌های غیرفعال یا passive قرار می‌گیرد که بدون ایجاد هرگونه انتشاری اقدام به شناسایی و قفل روی اهداف می‌نماید.

 کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد
موشک نصر بصیر

بدین ترتیب هوشیاری شناورهای دشمن در مورد شلیک موشک به سمت آنها به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد. شناسایی اولیه موقعیت شناورهای دشمن نیز می‌تواند به روش‌های مختلفی صورت گیرد از جمله رادارهای دوربرد ساحلی، پهپادهای شناسایی یا توسط رادار شناورهایی در خارج از منطقه شلیک موشک.
جستجوگر تصویری فروسرخ (IIR) قابلیت ردگیری اهداف شناوری را از تمام زوایا داشته، از مقاومت نسبتاً بالایی نسبت به اخلال (جمینگ) و فریب برخوردار بوده و حساسیت بسیار بهتری در تشخیص اهداف دارد. همچنین برخلاف جستجوگرهای اپتیکی مرئی که تنها در روز و شرایط آب و هوایی مساعد قابلیت فعالیت دارند جستجوگر تصویری حرارتی در شب و شرایط نامساعد با درصدی کاهش برد، توان عملیات دارد.
جدیدترین حسگرهای فروسرخ تصویری قابلیت تشخیص در محدوده‌های متنوع امواج فروسرخ را دارند و در نتیجه به این دلیل و نیز افزایش هوشمندی پردازشگرهای دیجیتال، امکان مقابله با آنها بسیار دشوار شده است.
بسیاری از حسگرهای جدید تصویری فروسرخ در محدوده طول موج متوسط فروسرخ (MWIR) یا بلند فروسرخ (LWIR) کار می‌کنند تا تابش فروسرخ اجسام را به راحتی از نور مرئی تشخیص دهند. از این فناوری در سامانه‌های مختلفی با مأموریت‌های شناسایی، ردگیری اهداف، سامانه‌های کنترل آتش و حسگر موشک‌ها استفاده می‌شود.

 کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد
تصویر فروسرخ از یک هدف دریایی در فاصله 4 کیلومتری

به نظر می‌رسد پنجره جستجوگر موشک نصر بصیر، دارای پوشش منیزیم فلوراید است که اثرات مهمی در تشخیص محدوده مطلوب امواج فروسرخ دارد. این ماده با حذف برخی از باندهای امواج فروسرخ، فقط فرکانسهایی از امواج فروسرخ را عبور می دهد که مربوط به مواد سازنده به کار رفته در تجهیزات هدف بوده و اثرات محیطی پس زمینه و اثرات حرارتی روی پنجره جستجوگر را نیز تا حد زیادی حذف می کند.

 کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد
سر جستجوگر موشک نصر بصیر

همچنین خواص مکانیکی طلق یا شیشه پنجره جستجوگر با بهره‌گیری از این ماده بهبود می‌یابد که در صورت تشکیل امواج شوک در جلوی موشک در سرعت‌های شلیک مادون صوت بالا (High Subsonic) اهمیت بیشتری می‌یابد. به علاوه با بهره‌گیری از این ماده، مقاومت در برابر اثرات اصطکاکی و سایشی قطرات آب نیز بهبود یافته که ارزش بالایی برای موشک‌های کروز دریایی که در نزدیک سطح آب پرواز می کنند.
موشک قدیر
برای اولین بار در مهرماه سال 91 رئیس سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع خبر از ساخت موشک کروز قدیر در آینده‌ای نزدیک داد. پس از آن در فروردین ماه سال جاری فرمانده نیروی دریایی ارتش از بکار گیری این موشک هم در ناوشکن‌های نداجا و هم در پرتابگرهای ساحلی این نیرو خبر داد.
امیر سیاری تفاوت کروز قدیر با موشک‌های قبلی این نیرو نظیر نور و قادر را در بُرد، دقت و قدرت انهدام آن عنوان کرده بود.
به گزارش مشرق، موشک ضد کشتی و کروز نور از اولین نمونه‎های این نوع موشک‎ها بود که در سال‎های دهه 1370 به خدمت نیروهای مسلح کشورمان در آمد. موشک نور با طول 6.38 متر که 1.24 متر آن مربوط به موتور راکتی اولیه است، 715 کیلوگرم جرم داشته که 175 کیلوگرم آن مربوط به سرجنگی نفوذگر نیمه زرهی موجود در آن است.
برد این موشک 120 کیلومتر بوده و می‎تواند با سرعت نزدیک به 0.9 ماخ پرواز کند.

 کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد
شلیک موشک نور از ناوشکن البرز

ناوچه‎های رده تندر و سینا، ناوهای رده بایندر و ناوشکن (ناو محافظ) رده الوند و جماران، هواناوهای BH-7، بالگردهای میل-17/171 و هواپیماهای جنگنده مانند اف-4 فانتوم از جمله تجهیزات نیروهای دریایی سپاه و ارتش و نیروی هوایی ارتش هستند که این موشک را به کار می‎برند.
همچنین مجموعه‎های پرتابگرهای متحرک ساحلی که هر یک برخوردار از رادار، واحد فرماندهی و کنترل و چندین پرتابگر هستند دیگر سامانه کاربر موشک نور محسوب می‎شوند. این سامانه‎ها که به صورت خوداتکاء عمل می‎کنند نقش مهمی در دفاع ساحلی در برابر واحدهای شناور دشمن دارند که البته سامانه‎های مستقر شده در مناطق مختلف قابلیت شبکه شدن با هم را نیز دارند.

 کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد
موشک کروز ضد کشتی نور

موشک نور برای پرتاب از شناورها یا سکوهای ساحلی با یک موتور راکتی اولیه سوخت جامد سرعت گرفته و پس از جدا شدن این پیشران، با موتور توربوجت که ورودی هوای آن زیر بدنه و بین دو بال پائینی قرار دارد به مسیر خود ادامه می‎دهد.
در فواصل نزدیک هدف، موشک ارتفاع خود را به چند متری سطح آب می‎رساند تا کار شناسایی و درگیری دشمن با آن سخت شده و موشک به بخشی از هدف که نزدیک آب است اصابت کند که سبب ایجاد بیشترین آسیب در هدف شده و احتمال غرق شدن آن را افزایش می‎دهد.
موشک قادر نیز نمونه‎ای جدید از موشک نور است که برد آن افزایش یافته. قادر با بهره‎مندی از ساختار و طراحی مشابه و حتی ابعاد نزدیک به نور دستکم 220 کیلومتر برد دارد.
در واقع به نظر می‎رسد متخصصان صنعت موشکی کشور برای تولید موشک قادر از نظر فیزیکی تنها کمی طول موشک نور را افزایش داده باشند. همانطور که در تصویر زیر پیداست، قطر و بال‎های دو موشک نیز مشابه هم هستند و این مشابهت بالای دو موشک قیمت تمام شده موشک جدید را به میزان قابل توجهی کاهش می‎دهد.

 کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد
موشک ضد کشتی قادر در کنار نور

از توانمندی‎های اعلام شده برای موشک قادر باید به سامانه خلبان خودکار دیجیتال، سامانه ناوبری با دقت بالا، امکان برنامه‎ریزی موشک قبل از شلیک، امکان هدفگیری اهداف با سطح مقطع راداری پایین، رادار پیشرفته با قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک، آماده‎سازی و واکنش سریع موشک برای حمله به هدف و توانایی ضربه زدن به اهداف ساحلی علاوه بر هدف‎های شناور اشاره کرد.

 کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد
شلیک موشک کروز قادر از پرتابگر ساحلی

موشک قادر در یکی از آزمایش‌های خود با سرجنگی که تنها یک ششم سرجنگی واقعی موفق به هدف قرار دادن یک هدف واقعی با طول 63 متر شد که در اثر اصابت این موشک کشتی مذکور غرق گردید که نشان دهنده قدرت بالای سرجنگی به کار رفته است. بنابراین پیداست با سرجنگی با قدرت 6 برابر قادر قادر به غرق کردن کشتی‌های بسیار بزرگتر دشمن است
به گزارش مشرق، موشک قادر نیز مانند نور از سکوهای متحرک ساحلی، ناوچه‎ها و ناوشکن‎ها، هواپیماهای جنگنده و بالگرد میل-17/171 پرتاب می‎شود. پرتابگرهای جعبه‎ای موشک قادر که برای پرتاب آن از سطح به کار می‎رود نیز مشابهت بالایی با نمونه‎های مورد استفاده برای موشک نور دارد که این نیز دلیل دیگری برای طی شدن یک سیر منطقی در توسعه موشک‎های کروز دریایی کشور است.

 کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد
موشک قادر نصب شده زیر بال هواپیمای اف-4ئی نیروی هوایی ارتش

با توجه به پرواز این موشک‎ها در ارتفاع بسیار پایین، رادار کشتی‎ها به طور مستقل از رادارهای هواپایه و در بهترین حالت با در نظر نگرفتن سطح مقطع راداری کم موشک‎های نور و قادر از حدود 30 کیلومتری (با توجه به انحنای کره زمین) امکان رؤیت آنها را خواهد داشت و در این صورت با توجه به سرعت این موشک‎ها که بین 0.8 تا 0.9 ماخ (277 تا 312 متر بر ثانیه در سطح دریا در دمای 25 درجه سانتیگراد) است، دشمن تنها حدود 96 تا 108 ثانیه زمان برای واکنش خواهد داشت.
لازم به ذکر است نیروی دریایی آمریکا احتمال اصابت نمونه‎های مشابه خارجی از این موشک‎ها را در اواسط دهه 1990 در حدود 85 درصد برآورد نموده بود. این در حالی است که امروزه هر چند سامانه‎های کشف و هدفگیری و تسلیحات دفاعی ناوها پیشرفت نموده اما موشک‎ها نیز با بهره‎گیری از فناوری‎های جدید کاهش سطح مقطع راداری و نیز سامانه‎های پیشرفته راداری همچنان برگ‎های برنده خود را برای مغلوب کردن سامانه‎های دفاع موشکی دشمن خصوصاً در صورت شلیک پرتعداد به سمت یک کشتی حفظ نموده‎اند.
در آخرین گام، متخصصان صنعت موشکی کشور با افزایش بیش از پیش برد موشک‌های کروز از خانواده نور اقدام به طراحی و ساخت موشکی دیگر با کمترین تغییرات در ساختار و رسیدن به برد و قابلیت عملیاتی بیشتر نموده‌اند.

 کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد
موشک کروز ضد کشتی قدیر

موشک قدیر نسل جدید از کروزهای دریایی ایران است که به برد 300 کیلومتر می‌رسد. این موشک نیز از طراحی ظاهری مشابه موشک‌های نور و قادر بهره می‌برد. با توجه به عدم تغییر محسوس در ابعاد موشک ممکن است علاوه افزایش حجم سوخت داخلی با بهسازی موتور برای کاهش مصرف سوخت یا کاهش وزن اجزاء میزان 36 درصدی افزایش برد نسبت به قادر تأمین شده باشد.

 کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد
اصابت موشک قدیر به هدف فرضی با دقت بسیار بالا

این عدم تفاوت چندان زیاد قدیر با نسل‌های قبلی خود امکان استفاده از پرتابگرهای موجود دریایی و زمینی را ایجاد می‌نماید. پیرامون پرتابگرهای ساحلی این موشک‌های کروز می‌توان گفت عملکرد مستقل و خوداتکاء این سامانه‌ها به معني عدم وابستگي به سامانه‌هاي اصلي شناسايي در يک نبرد ناهمطراز خواهد بود. در واقع، يکي از مزاياي استقرار رادار بر روي خودروي پرتابگر توان فعاليت مستقل سامانه، در شناسايي اهداف است.
در يک هجوم گسترده که سامانه‌هاي شناسايي شده خودي، توسط دشمن مورد حمله قرار گرفته و حتي ممکن است در بدترين شرايط فرضي، ارتباط عادي واحدهاي موشکي با فرماندهي مربوطه به طور مقطعي دچار اشکالاتي گردد عملکرد مستقل سامانه، پيش‌بيني هوشمندانه‌اي براي پيشگيري از کاهش توان رزمي خودي در پاسخگويي به واحدهاي دشمن است.
پراکنده شدن توان شناسايي دشمن و پخش شدن قواي دشمن در شناسايي و انهدام پرتابگرهاي متعدد پرتاب که در عوارض طبيعي مناطق جنوبي کشور استتار شده و در مواقع لزوم وارد عرصه خواهند شد، از ديگر فوايد استفاده از اين پرتابگرهاي جديد هستند.
امکان تغيير مکان به دليل استقرار مجموعه، بر ‌روي خودرو و خروج سريع از مکان پرتاب پس از شليک موشک نيز به افزايش بقاپذيري رزمي سامانه مي‌افزايد.

 کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد
پرتابگر ساحلی موشک‌های کروز دریایی؛ مجهز به رادار

به گزارش مشرق، امکان حمله به چندين هدف متفاوت از يک سايت و يا يک مجموعه هدف (ناوگروه دشمن) از چند جهت کاملاً متفاوت با موشک‌هاي برد بلند، نقش مؤثري در موفقيت نيروهاي دفاعي کشور در نبرد ناهمطراز احتمالي دارد.
با گسترش واحدهاي پرتاب در گستره وسيع سواحل جنوب، دشمن نياز به صرف توان بسيار بالايي در جنگ الکترونيک دارد و از تمرکز توان آن، روي يک يا چند مجموعه پرتاب در نواحي محدود، که تأثير بسزايي در مختل کردن فعاليت سامانه‌هاي خودي دارد جلوگيري مي‌شود.
وجود سامانه کنترل فرماندهي در مجموعه فوق نیز امکان هماهنگي بين چندين پرتابگر در يک سايت پرتعداد، به منظور تطبيق و تمايز اهداف شناسايي شده و تخصيص اهداف به پرتابگرها و يا حتي هماهنگي بين واحدهاي خود اتکا در مواقع لازم فراهم مي‌کند.

 کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد
ساختار یکسان قدیر با قادر و نور

افزایش برد موشک‌های کروز دریایی از خانواده نور به 300 کیلومتر منجر به کاهش تعداد سامانه خوداتکاء زمینی برای پوشش سواحل 1500 کیلومتری جنوب کشور شده و نیز همپوشانی بیشتر سامانه‌ها را در صورت بکارگیری تعداد بالا برای درگیری با دشمن از چند جهت ایجاد می‌نماید.
لازم به ذکر است موشک‌های کروز رعد با برد 350 کیلومتر نیز توسط وزارت دفاع کشورمان در حدود یک دهه قبل ساخته شده اما به دلیل ابعاد بزرگ، این موشک از پرتابگرهای تک فروندی روی شاسی زرهی شلیک می‌شود که بدیهی است مزیت‌های پرتابگرهای چند فروندی و کامیونی موشک‌های نور و قادر و قدیر را ندارد.

 کابوس شبانه ناوهای هواپیمابر آمریکا آماده ماموریت شد
تصویری مثالی از میزان منطقه تحت پوشش با هر پرتابگر موشک قدیر

افزایش منطقه خطر برای دشمن در اطراف شناورهای حامل موشک قدیر و نیز سواحل، امکان تغییر مسیر موشک و حمله از سمت پیش‌بینی نشده به دشمن به واسطه برد بالا (در صورت برخورداری از سامانه‌های هدایت و ناوبری لازم) و امکان شلیک موشک توسط پرتابگر زمینی از فواصل دور از ساحل برای سخت تر شدن شناسایی واحدهای پرتاب توسط دشمن از دیگر مزیت‌های افزایش برد موشک‌های کروز ضد کشتی به برد 300 کیلومتر است.
با احتساب دو موشک قدیر و نصر بصیر، خانواده موشک‌های کروز دریایی ساخت ایران دارای 8 عضو می شود که هر یک با پوشش رده‌های مختلف نیازهای عملیاتی، نقش مهم خود را در دفاع از سواحل و انهدام شناورهای دشمن ایفا می کنند.
این موشک‌ها با شلیک از حامل‌های مختلف شناوری، هوایی و ساحلی و بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته در زمینه هدفگیری، هدایت و کنترل با دقت بالا به اهداف خود اصابت می‌کنند.
منبع مقاله : مشرق

hossein.tazeh بازدید : 728 یکشنبه 25 آبان 1393 نظرات (5)

سلام قطعه شعری است تحفه ی این درویش

به امید نگاه وپسند از دل خویش...........

شدست دوران دوران جدایی

شدند دوستان دوستان خدایی

که ناگه بادی آنها را جدا کرد 

میان دین ودنیا را جدا کرد

بگفتش ای رفیق شمشیر از پشت

زدی برجان ودل آن هم مرا کشت

که آن خنجر اگر از کین بوده است 

سزای کار آن از این بوده است 

که بر پاکی و راستی رفاقت

چنان دیوانه ای کردم حماقت

واگر از روی جهل ونادانی است

تورا تنبیه شدن در حد عالی است

بگفتش که ای یار دیرین من

رفیق شفیق وشریف دین من

که سستی بکردم در این کار خویش

ادای رفاقت فدا میل خویش

اگر گشتم اکنون زعهدم جدا 

نبندد در رحمتش را خدا

که ناله کنان رو به سویش کنم

واز کار وازنیتم پوزش کنم

تو هم ای رفیق فداکار من 

گذرکن از این فعل و از کار من 

بود در دوگیتی حمیت سزا 

حمیت کجا و عصبیت کجا

که راه همه می پرستان دین

گذر از خطای دوستان همین

بگفتش که ای دوست تواب من 

که اکنون تویی از من وجان من

بشرطی تورا باشد از من وفا 

که در تو نبینم دگر هیچ خطا

دگر بار بده دست بر دست من

که دستت شود مرهم زخم من

به پایان ببردند کار را چنان

عبور از بلا ها ودام ها نهان

شدند یارو هم کیش هم 

همان دوستان هم خویش هم

...................................................

شعر از :hht313

hossein.tazeh بازدید : 234 دوشنبه 10 شهریور 1393 نظرات (2)
متن دقیق سخنان آیت الله احدی، بدون هرگونه تغییری بدین شرح است:

مطلبي را به شما عرض مي کنم شايد نشنيده باشيد. جناب آقاي صديقي شب فاطميه روي منبر در بيت ايشان (بيت رهبري) که آقاي رييس جمهور نشسته بود، آقاي هاشمي بود، سران مملکتي بودند، قوه قضاييه، همه بودند. آقاي صديقي روي منبر اين مطلب را گفت و آن را نتوانست تمام کند. همين که خواست تمام کند فرياد گريه جمعيت و حضار بلند شد.

ديدند اين جمعيت بسوي آقا دارند حمله مي کنند که به عنوان تبرک به ايشان دست بزنند. آقا را بردند و ديگر نتوانستند جمعيت را اداره کنند و آن مطلب اين بود: من همه ساله مکه که مي رفتم قبل از رفتن به مکه به محضر آيت الله بهاءالديني مي رسيدم و توصيه مي خواستم از ايشان. ايشان به من توصيه هايي مي کرد و من اين توصيه ها را در سفر مکه عمل مي کردم. بعد هم که داشتم مي آمدم، يک عمامه اي يا چيزي را براي ايشان هديه مي خريدم.

اين دفعه که رفتم محضر ايشان (حضرت آیت الله بهاء الدینی) اين مطلب را فرمودند: شما وقتي که مي رويد مسجدالنبي از قسمت جنوب شرقي مسجد، از آن قسمت هفت قدم ميايد به جلو و قسمت بعدي را هم گفت که من نمي توانم دقيق به شما بگويم. به خاطر اينکه ايشان اين را به وديعت پيش من گذاشت. آن وقت از دو طرف به من دستور داد.

وقتي که قدم زدي آمدي جلو رسيدي به آنجا، آنجا بنشين و اين ذکر سبعه را بگو. اين ذکر را که گفتي انشاءالله به حوائجت خواهي رسيد.

ذکر سبعه عجيب است، علامه حسن زاده آملي بعد از نماز صبح تا طلوع آفتاب اذکار سبعه را دارد که اينها را از آسيد علي آقا قاضي گرفتند. ذکر سبعه واقعاً يک ذکريست که معجزه ميکند در نفس انسان عجيب معجزه مي کند.

آقاي صديقي مي گويد، عرض کردم: آقاي بهاءالديني چه وجهي دارد که من بايد آنجا بنشينم و اين اذکار سبعه را بگويم. چه وجهي دارد هفت قدم از آنجا قدم بزنم.

حالا همه دارند مثل شما گوش مي دهند همه دارند دقت مي کنند آقاي صديقي چه مي خواهد بگويد.

گفت: وجهش اين است که دارم به شما مي گويم فقط پيش شما بماند.

وقتي که حضرت زهرا سلام الله عليها آمد براي دفاع از علي ابن ابيطالب عليه السلام بدنش خون آلود بود وقتي که آمد  که داخل مسجد وارد نشد وقتي که برگشت ديگر توان از او رفت ديگر به گونه اي شد که مي خواست ادامه راه را بدهد نتوانست، آنجا نشست و فکر مي کنم که آن مکان به خون فاطمه سلام الله عليها رسيده است. آنجا حاجتتان را بخواهيد.

فرياد گريه جمعيت بلند شد ..

بعد آقاي بهاء الديني مي گويد: اين کار را انجام بده.

ايشان مي گويد: من رفتم اينکار را انجام دادم حالا تو نگو آقاي بهاء الديني خودش هم نظر دارد، نيت دارد، يا حاجتي دارد. چون خودش مشرف نمي شود.

حالا جالب اين است که حضار دارند به آقاي صديقي توجه مي کنند از اعيان شخصيتي مملکت، و هم آقاياني که شرکت کننده بودند، ايشان هم با ضرس قاطع دارد مطلب را مي گويد.

گفت: من رفتم مدينه همين کار را انجام دادم، بعد از اين رفتم مکه ديدم از بلند گو صدا مي زنند: آقاي صديقي دوباره بروند مدينه. من دوباره رفتم مدينه، چند روزي مدينه ماندم، وقتي برگشتم به ايران يک عمامه اي خريده بودم رفتم محضر حاج آقا، رسيدم، تا سلام عليک کردم بدون اينکه حرفي بزنم.

حاج آقا بهاء الديني فرمودند: ميداني ثمره ذکر امسال چه بود؟

گفتم: نه

گفت: نمي داني ثمره ذکر امسال چه بود، نگرفتي؟

گفتم: نه

فرمود: امسال ثمره ذکر شما يکي اين بود که شما دو بار آمديد مدينه

گفتم شما مطلعيد من دو بار امسال آمدم مدينه.

گفت: بله آنجائي که نشسته بوديد ذکر مي گفتيد در آنجا با تو بودم.

اين نوارش دربيت آقا هست، دم در که مي فروشند، نوار سه سال قبل فاطميه

بعد برگشت و گفت:

ثمره دوم اينجا بود:

که تا گفت مجلس به هم پاشيد اينقدر مردم به خودشان زدند و گريه کردند که آقا تشريف بردند؛ ديدند که ديگر نمي شود جمعيت را اداره کرد.

فرمودند: ثمره دوم اين بود که آن نيتي که من مي خواستم، به آن نيت رسيدم، و آن اين بود که امسال مقام معظم رهبري به ديدارامام زمان نائل آمد.

تبديل از فايل صوتي به متن توسط آقاي کامراني.

(گفتنی است فایل صوتی سخنرانی آیت الله احدی موجود است)
hossein.tazeh بازدید : 282 سه شنبه 04 شهریور 1393 نظرات (0)
موشک بالستیک چيست؟

یك موشك بالستیک در حقیقت یك ماشین تحویل موشك- مولد، شامل سیستم رهیابی و محفظه حمل مهمات است كه اساساً علیه اهداف زمینی و سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، موشک، پرتابه‌ای است که با نیروی عکس‌العمل ناشی از خروج گاز (معمولاً ناشی از سوختن سوخت) حرکت می‌کند. در موشک ماده اکسیدکننده نیز به همراه سوخت حمل می‌شود و سوختن سوخت در آن نیاز به اکسیژن هوا ندارد. از این نظر موشک با راکت و فشفشه فرق دارد.  
 


انواع موشک:
موشک‌ها از نظر سوخت به دو دسته موشک با سوخت مایع و موشک با سوخت جامد تقسیم می‌شوند.
موشک‌هایی با سوخت پیشران جامد

 

سوخت‌های پیشران از یک نوع سوخت و یک اکسنده تشکیل شده‌اند. برای روشن شدن موشک، کافی است یک جرقه کوچک سوخت پیشران آنرا آتش بزند. سوخت آتش گرفته تا آخرین قطره می‌سوزد. گازهای حاصل از سوخت پیشران را از طریق دماغه انتهایی موشک خارج می‌شوند. اولین موشک‌ها را احتمالا در قرن یازدهم میلادی در کشور چین ساخته‌اند. آنها موشک‌هایی بودند که از سوخت پیشران جامد استفاده می‌کردند. سوخت موشک یک نوع باروت بود که از مخلوطی از نیترات پتاسیم، زغال چوب و سولفور تشکیل شده بود.

 

موشک‌هایی که از سوخت پیشران جامد استفاده می‌کنند، اغلب به عنوان موشک‌های تقویت‌کننده‌ای استفاده می‌شوند که نیروی اولیه موشک‌های بزرگ‌تر را تأمین می‌کنند. موشک‌های بزرگ‌تر خود از سوخت پیشران مایع استفاده می‌کنند. بزرگترین موشک‌های مصرف‌کننده سوخت جامد با 45 متر ارتفاع جزء موشک‌های تقویت‌کننده شاتل فضایی ایالات متحده محسوب می‌شوند. آنها حاوی 586500 کیلوگرم (2/1 میلیون پوند) سوخت پیشران هستند که به‌طور متوسط 13 میلیون تن (5/3 میلیون پوند نیرو) نیروی پیشران را تولید می‌کنند.  

این موشک‌ها را طوری طراحی کرده‌اند که بعد از اتمام سوخت و افتادن در دریا، از دریا بیرون کشیده شده، دوباره برای مأموریت‌های بعدی سوختگیری می‌شوند. ساخت موشک‌هایی که از سوخت جامد استفاده می‌کنند چندان دشوار نیست. آنها مقدار زیادی نیروی پیشران را در یک مدت زمان کم تولید می‌کنند. تنها ایراد این نوع موشک‌ها این است که بعد از روشن شدن به راحتی خاموش نمی‌شوند. به عبارت دیگر ، نمی‌توان آن را به آسانی تحت کنترل درآورد.

موشک‌های با سوخت مایع
 

اکثر موشک‌هایی که از آنها در پروازهای فضایی استفاده می‌شود، از سوخت پیشران مایع بهره می‌برند. سوخت و اکسنده که در مخزن‌های جداگانه‌ای نگهداری می‌شوند، هر دو مایع هستند. پمپ‌های قدرتمندی آن‌ها را به محفظه احتراق می‌برند؛ در آن‌جا آنها باهم ترکیب شده، شروع به تولید گازهای خروجی می‌کنند. گازهای مذکور نیز به نوبه خود از دماغه انتهایی موشک خارج می‌شوند. بعضی از موشک‌ها از یک ماده قابل اشتعال سریع برای شروع احتراق استفاده می‌کنند. سوخت پیشران سایر موشک‌ها هنگام ترکیب سوخت و اکسنده شروع به احتراق می‌کند.

اما روش احتراق در این موشک‌ها اکسنده و سوخت باهم ترکیب می‌شوند و در محفظه احتراق شروع به سوختن می‌کنند. سپس گازهای خروجی حاصل از فرآیند احتراق از دماغه خارج و به عنوان نیروی پیشران ، موشک را به طرف جلو حرکت می‌دهند.

توجه كنید كمتر از سوخت مایع در موشک‌های بالستیک استفاده می‌شود مگر در انواع قاره‌پیما كه نیاز به رانش بیشتری دارند و گرنه بیشترین مورد استفاده در موشک‌های فضایی است.

همچنین آنها از لحاظ کاربرد به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

موشک‌های بالستیک  
موشک‌های اتمی  
موشک‌های فضایی  
موشک‌های ضد ماهواره  
موشک‌های لیزری  
موشک‌های شیمیایی، میکروبی، صوتی،...  
موشک‌های جنگ شهری  
موشک‌های ضدتانک  
موشک‌های ضدزره  
موشک‌های ضدهوایی  
موشک باستیک

یكی از پشتوانه‌ها و تكیه‌گاه‌های نظامی كشورها در عرصه بین‌المللی، قدرت موشكی آنهاست. در جهان امروزی به رغم امضای پیمان نامه‌های متعدد كشورها و قراردادهای بین‌المللی كه برای كنترل تكنولوژی موشكی در سازمان ملل به امضاء می‌رسد، در نهایت كشوری حرف اول را می‌زند كه به لحاظ موشكی مجهزتر باشد.
 
تا قبل از جنگ جهانی دوم (بنا به مقتضیات جنگ) فقط چندین كشور كه در حال جنگ بودند ابرقدرت موشكی محسوب می‌شدند (مانند روسیه و آلمان). در واقع جنگ برای اینها مانند كاتالیزوری در جهت پیشرفت صنایع موشكی بود؛ همچنان قدرتمند و قدرتمندتر می‌شدند و این امر موجب رعب و وحشت كشورهای دیگر شد، چرا كه از همان ابتدا هم پیش‌بینی می‌شد اگر فقط چند ابرقدرت خاص، این تكنولوژی را به دست می‌گرفتند، دیگر پاسخ ندادن به درخواست‌های آنها كار مشكلی بود.

 
پس از فروكش كردن التهابات جنگ جهانی دوم، بسیاری از كشورها دست به كار شدند و شروع به ساخت یا حداقل خرید موشك كردند زیرا می دانستند اگر سیستم موشكی قوی داشته باشند، پشتوانه خوبی برای حفظ امنیت دارند. هرروزه انواع موشك ساخته و آماده می‌شد و در این میان یك فناوری، توجه همگان را بیش از دیگر شاخه‌ها به خود جلب كرد و آن، تكنولوژی ساخت موشك‌های بالستیك بود.
 
برد بسیار بالا و توانایی حمل مقدار زیاد مهمات، آن‌ها را از سایر موشك‌ها متمایز می‌سازد و همین موضوع، موجب رعب و وحشت و نگرانی می‌شود. با اینكه یك موشك بالستیك به خودی خود یك سلاح كشتار جمعی (WMD) محسوب نمی شود، ولی می تواند مقدار زیادی از انواع سلاح‌های كشتار جمعی را حمل كند و به عنوان یك منبع نگرانی برای كشورها به حساب آید.  
تكنولوژی موشك‌های بالستیك هم پس از جنگ جهانی دوم نمو پیدا كرد و از دهه 1950 ابرقدرت‌هایی موشكی به وجود آمدند كه تهدیدی برای كشورهای دیگر محسوب می‌شدند. در این عرصه، اتحاد جماهیر شوروی یك سر و گردن از رقبای خود بالاتر بود. با گذشت زمان، قدرتش بیشتر و بیشتر می‌شد و همواره حرف اول را در این زمینه می‌زد. این مسئله، كشورهای دیگر- مخصوصاً رقیب سرسختش یعنی ایالات متحده آمریكا- را آزار می‌داد.

موشک بالستیک چیست؟

یك موشك بالستیک در حقیقت یك ماشین تحویل موشك- مولد، شامل سیستم رهیابی و محفظه حمل مهمات است كه اساساً علیه اهداف زمینی و سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع گوناگون موشك‌های بالستیک بر حسب برد، طبقه‌بندی می‌شوند.

نوع خاصی از موشك‌های بالستیك وجود دارد كه از زیردریایی‌ها شلیك می‌شود و SBLM نام دارد.
 
 در ساخت موشك‌های بالستیك، مبحث «پیشران» كه مشخص‌كننده برد موشك است مهمترین مسئله محسوب می‌شود و پس از آن میزان توانایی حمل مهمات كه قدرت تخریب آن را افزایش می‌دهد.  

موشك‌های بالستیك به موشك‌هایی می گویند كه تا ارتفاع بسیار بالایی اوج می‌گیرند(كه این قسمت راه با موتور روشن انجام می‌شود) و مابقی راه را با استفاده از نیروی جاذبه زمین به سمت هدف می‌روند كه مانند یك سقوط آزاد البته با هدایت صحیح است.

برخی از موشك‌های بالستیك حتی از جو زمین نیز خارج می‌شوند و با استفاده از یك ماشین ورود مجدد (RV) به جو باز می‌گردند كه برد بسیار بالایی دارند.  
موشك‌های بالستیك از لحاظ برد به5 گروه زیر تقسیم می‌شوند:  
1-موشك جنگی كوتاه برد با میزان برد 150 كیلومتر  
2- موشك بالستیك كوتاه برد با میزان برد 150 تا 799 كیلومتر  
3- موشك بالستیك میان برد با میزان برد 800 تا 2399كیلومتر  
4- موشك بالستیك دوربرد با میزان برد 2400 تا 5499 كیلومتر  
5- موشك بالستیك قاره پیما با میزان برد 5500 كیلومتر به بالا  
 
تفاوت میان موشک بالستیک و کروز:

تفاوت میان این دو موشک در چگونگی عملکرد در مراحل نهایی است. موشک بالستیک به هنگام پرواز در جو زمین با سیستم‌های کنترل پرواز همچون بال‌های منحنی برای جریان هوای آیرودینامیکی و سکان و پره‌های بالابرنده که موشک را به صورت افقی و عمودی تراز می‌کنند  مسیر خود را تصحیح می‌کند. که در صورت پرتاب سیستم‌های هشدار دهنده می‌توانند مسیر آنها را کشف و به مقابله بپردازند. در صورتی که موشک کروز می‌تواند با سقف پرواز کم و مجهز به رادار کوچک و پرتوی مادون قرمز با استفاده از یک اشتباه در سپر پدافند دشمن از آن عبور کرده و هدف خود را نابود کند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

hossein.tazeh بازدید : 225 پنجشنبه 30 مرداد 1393 نظرات (0)

چرا مذهب جعفرى ؟!
نويسنده: محمد باغستانى
چرا ما شيعيان راپيروان مذهب جعفرى مى‏خوانند؟ در ميان امامان دوازدگانه شيعه‏چرا مذهب ما به ايشان انتساب يافته است؟ با توجه به اين كه‏امام جعفر صادق(علیه السلام) ششمين امام شيعه هستند مگر پيش از ايشان‏وضعيت‏شيعه چگونه بوده و به عبارت ديگر چرا مذهب شيعه علوى ياحسنى يا حسينى يا سجادى و يا باقرى ناميده نشده است؟ آنچه درپى مى‏آيد توضيحى است‏بر راز اين نام گذارى.
عرصه تئورى‏ها و ديدگاههاى علمى و فرهنگى در ميان دانشمندان وفرهيختگان همواره عرصه ابقاى بهترين انديشه‏ها بوده است. هرنظريه‏اى آن هنگام توانسته جايگزين نظريه پيشين شود كه محتوايى‏بهتر از آن را به بشريت هديه كرده باشد و الا مورد استقبال قرارنخواهد گرفت. مكتب‏هاى فكرى بزرگ نيز همواره بايد داراى چنين‏ويژگى باشند تا بتوانند در دل بشر جايى باز كنند. نگاهى به‏دستاورد مكتب اسلام در مقايسه با آنچه جامعه جاهلى عرب بدان‏دلبسته بود و مبناى رفتار فردى و اجتماعى خود قرار داده بودمى‏تواند راز موفقيت اسلام را در برابر انديشه‏هاى جاهلانه نشان‏دهد. پيامبر(صلی الله علیه واله) در دعوت خود ضمن پذيرش سنت‏هاى پسنديده انسانى‏در ميان اعراب آنگاه كه به نفى ضد ارزشها مى‏پرداخت طرح‏هاى‏جايگزين نيز ارائه مى‏كرد تا مخاطبان او احساس خلاء نكنند.
شايد راز بسيارى از شكست‏هاى فردى و اجتماعى مصلحان در طول‏تاريخ همين بوده كه طرح جايگزين نداشته‏اند به همين نمونه تاريخ‏معاصر ايران توجه كنيد. حضور روحانيت در مشروطيت و انقلاب اسلامى‏و اين كه چرا روحانيت در مشروطيت نتوانست تا پايان حضور داشته‏باشد اما انقلاب اسلامى به رهبرى امام موفق به براندازى يك نظام‏شد؟
شايد مهمترين نكته در همين طرح جايگزين بوده است. امام‏خمينى(ره) طرح جايگزين سلطنت را داشت اما روحانيت در مشروطيت‏به ابعاد اين موضوع آن چنان كه بايسته است نيانديشيده بود واين سرانجام هرحركت‏سياسى و فكرى است كه فقط طرح براندازى‏داشته باشد و نه طرح جايگزين!
امام جعفرصادق(علیه السلام) در مسيرتكاملى حركت‏شيعه گام دوم را برداشته‏بودند. يعنى پس از آنكه مردم بر اثر مجاهدت‏هاى امامان پيشين به‏ناصحيح بودن مذهب رسمى و ديگر انديشه‏هاى منبعث از آن و نيزحركت‏هاى سياسى مبتنى برآن در سالهاى گذشته پى بردند آماده‏بودند تا طرح جايگزين مكتب اهل‏بيت را دريافت كنند و امام‏صادق(علیه السلام) همان بزرگوارى است كه با توجه به يك موقعيت استثنايى‏تاريخى طرح جايگزين شيعه را به هنگام ارائه كرد و امامان ديگربه شرح و بسط بعضى از ابعاد آن پرداختند.
دوره امامت‏حضرت كه از سال 114 هجرى آغاز شده تا سال 148 هجرى‏ادامه يافت. (1) يكى از شرايط بحرانى تاريخى در اسلام بود زيراكه بنيان حكومتى يكصدساله فرو ريخته بود و بنيان حكومت‏پانصدساله‏اى پى‏ريزى مى‏شد و همت اصلى سران حكومت تازه، كوبيدن‏مخالفان بود. مثلا توجه كنيد كه از سال 132 كه رسما حكومت‏عباسيان آغاز شد تا سال‏137 هجرى سردمداران آن از هيبت و عظمت‏يكى از بزرگترين سرداران خود يعنى ابومسلم خراسانى هراس داشتندو تا او را با حيله و فريب نكشتند (2) احساس آرامش نكردند وامام صادق(علیه السلام) با توجه به اين فضا، پايه‏هاى فكرى نظام تشيع ياطرح جايگزين را بنانهاد.
سالها پيش از امامت‏حضرت صادق(علیه السلام) تقريبا يكصدو سيزده سال پيش،جدايشان پيامبر اكرم(صلی الله علیه واله) در روزى گرم و سوزان و به هنگام بازگشت‏از آخرين حج‏خود در غدير خم جانشينى خويش را به فرمان خداى به‏امام على(علیه السلام) واگذار كرد و بر اساس منابع شيعى و بعضى از منابع‏اهل سنت از مردم دراين باره بيعت گرفت. (3) اما صلاحديد پيامبر اكرم(صلی الله علیه واله) به دلايلى مورد پذيرش بعضى از صحابه‏قرار نگرفت و با رحلت‏حضرت، خلافت در سقيفه بنى‏ساعده‏مسيرى تازه يافت. چندتن از صحابيان مهاجر در برابر انصار كه‏خود دچار دو دستگى شده بودند با استناد به حق خويشاوندى باپيامبر(صلی الله علیه واله) خلافت را حق خود دانستند (4) نه حق انصار. و با آن كه‏امام على(علیه السلام) خويشاوندى روشنترى با پيامبر(صلی الله علیه واله) داشت‏به اين بهانه‏كه عرب نمى تواند امتيازات بيش از اندازه‏اى را براى بنى‏هاشم‏بپذيرد و قبلا نبوت به بنى‏هاشم رسيده بود و اينك خلافت‏بايد به‏ديگر تيره‏هاى قريش برسد خود را شايسته خلافت ديدند. (5)
از پس اين تدبير، مسير قدرت سياسى درامت اسلامى دگرگون شد و به‏تدريج هرچه بر سالها افزوده مى‏شد اين دگر گونى نيز بيشتر خودرانشان مى‏داد به گونه‏اى كه در سال 35 قمرى كه اندكى ازانحرافات خود را نشان داده بود و امت اسلامى به چشم خويش بعضى‏از آن را مى‏ديد شورشى رخ داد كه خليفه سوم در طى آن كشته‏شد. (6)
به گواهى جنگهاى سه گانه‏اى كه امام على(علیه السلام) با ناكثين، قاسطين ومارقين انجام داد (7) ، مى‏توان پذيرفت كه جامعه اسلامى دچاربحرانى عميق شده بود; بحرانى كه در تبديل خلافت‏به ملوكيت‏خودرانشان داد و خاندان بنى‏اميه كه بيش از اين در ميان مسلمانان‏جايگاهى نداشتند و طلقاى(آزادشدگان) پيامبر(صلی الله علیه واله) در فتح مكه‏بودند، (8) با موقعيت‏سنجى سياسى به اقتدار رسيدند و حكومتى 90ساله را بنيان نهادند. سياست عرب‏گرايى امويان موجب شد تامخالفت‏هايى با آنان در جهان اسلام رخ دهد و تحليل‏گران يكى ازعلل سقوط اين سلسله را همين سياست مى‏دانند. (9)
امويان با توجه به سابقه ناشايست‏خود در ميان امت اسلامى‏جدى‏ترين رقيب خويش را بنى‏هاشم و علويان مى‏دانستند و براى‏بى‏مقدار نشان دادن رقيب به هر حربه‏اى متوسل مى‏شدند. از جمله به‏ساختن احاديث و رواياتى دست‏يازيدند تا حسن سابقه بنى‏هاشم وعلويان را كه بويژه در سايه فداكارى‏هاى حضرت على(علیه السلام) به اعتبارى‏فوق تصور دست‏يافته بودند بيالايند.
جاعلان حديث نخست‏به جعل رواياتى در مذمت‏حضرت على(علیه السلام)پرداختند. (10) و در مرحله دوم از اختلاف ميان خلفا و امام‏على(علیه السلام) هر آنچه نيكى و سجاياى اخلاقى بود به رقيبان آن حضرت‏نسبت دادند و در برابر هر فضيلتى كه براى امام وجود داشت‏احاديثى را درباره فضيلتى مشابه براى رقيبان نيز جعل كردند (11) تا آنچه امام على(علیه السلام) بدان‏ها ممتاز بود عادى جلوه كند و درنهايت همانند يكى از اصحاب پيامبر(صلی الله علیه واله) تلقى شود نه بالاتر و درمقام خلافت هم خليفه‏اى چونان ديگران معرفى شود كه حتى به‏سياست‏هاى زيركانه روزگار نيز كه عبارت از حيله و مكر و فريب‏باشد آگاه نيست. (12)
hossein.tazeh بازدید : 239 پنجشنبه 21 آذر 1392 نظرات (0)



 








موسسه تحقیقاتی "پیو" (Pew) با انتشار آماری، از کاهش گرایش کاربران اینترنت به فیسبوک و افزایش بسته شدن حساب‌های کاربری در این شبکه اجتماعی به دلایل مختلف خبر داده است.
دو سوم بزرگسالان آمریکایی که کاربر اینترنت هستند (حدود ٪67) کاربر فیسبوک نیز هستند. از این روی، سایت فیسبوک شبکه اجتماعی غالب در این کشور به شمار می‌رود. یافته‌های تازه از پروژه اینترنت و زندگی آمریکاییِ مرکز پژوهشی "پیو” حاکی از آن است که جمعیت کاربران فیسبوک دستخوش نوسانات قابل توجهی شده است:
• ٪61 از کاربران کنونی فیسبوک ادعا می‌کنند که هر از گاهی در گذشته به مدت چند هفته یا بیشتر به خواست خود از فیسبوک کناره‌گیری کرده‌اند.

• ٪20 از بزرگسالان آنلاین که در حال حاضر از فیسبوک استفاده نمی‌کنند می‌گویند که زمانی از این سایت استفاده می‌کردند، اما دیگر استفاده نمی‌کنند.

• ٪8 از بزرگسالان آنلاین که در حال حاضر از فیسبوک استفاده نمی‌کنند تمایل دارند در آینده دوباره به کاربران فیسبوک بپیوندند.
از ٪61 درصد از کاربرانی که مدتی از فیسبوک کناره‌گیری کردند خواستیم با واژگان خود علت این کناره‌گیری را شرح دهند، و آن‌ها دلایل متعددی را عنوان کردند. بیشتر این افراد (٪21) گفتند که "کناره‌گیری‌شان از فیسبوک" به دلیل مشغله زیادشان یا نداشتن زمان کافی برای اختصاص دادن به این سایت بوده است. عده‌ای نیز دلیل این اقدام را بی‌علاقگی خود به سایت (٪10)، عدم جذابیت محتوای سایت (٪10)، شایعه‌پراکنی‌های بیش از حد دوستانشان (٪9)، یا نگرانی از اتلاف وقت و نیاز به مدتی استراحت (٪8) عنوان کردند.
آمارکاربران ایرانی فیسبوک

از هر پنج بزرگسال آنلاین یک نفر (٪20) ادعا می‌کنند که قبلاً از فیسبوک استفاده می‌کردند اما دیگر از آن استفاده نمی‌کنند. ما از این گروه نیز خواستیم با واژگان خودش دلیل کناره‌گیریشان را شرح دهند. بیشتر توجیه این افراد شکسته شدن حریم خصوصی آن‌ها، اتلاف وقت، دلزدگی از ارتباطات مجازی گسترده و عدم علاقه به دانستن مسائل شخصی دیگران که معمولا در این شبکه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود، بوده است.

به گفته این کاربران، اینکه برخی از افراد حتی غذایی را که خورده‌اند را نیز به اشتراک می‌گذارند و دیگران نیز شروع به کامنت گذاشتن می‌کنند، بسیار احمقانه و تصنعی به نظر می‌رسد. همچنین اعضای این شبکه از مشکلاتی که در زندگی شخصی و عاطفی خود بدلیل ارتباطات مجازی پیش آمده بود، بسیار نگران و ناراحت هستند.
با این که بسیاری از کاربران فیسبوک زمان‌ اختصاص‌داده خود به این سایت را به دلایل ذکرشده در بالا تنظیم می‌کنند، بخش اعظمی از کاربران شبکه اجتماعی- بنا بر تازه‌ترین یافته‌ها، ٪92 از آن‌ها- پروفایل فیسبوک خود را نگه می‌دارند. یافته‌های دیگر این مطالعه حاکی از اهمیت متداوم شبکه‌های اجتماعی در زندگی آنلاین است:
• در ماه سپتامبر 2009، ٪47 از بزرگسالان آنلاین از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند. امروزه نیز ٪69 درصد از بزرگسالان آنلاین- بیش از نیمی از کل جمعیت بزرگسالان در آمریکا- از نوعی شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. در یک روز معمولی، نزدیک به نیمی از کاربران بزرگسال اینترنت به یک شبکه اجتماعی دسترسی می‌یابند.
• کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به گذشته با بسامد بیشتری به این سایت‌ها دسترسی می‌یابند. در مطالعه جداگانه‌ای در نوامبر 2012، حدود ٪41 از کاربران شبکه‌های اجتماعی ادعا کردند که روزی چند بار به این سایت‌ها وارد می‌شوند- این رقم در آگوست 2011 ٪33 بوده است.

نمودار ضریب نفوذ اینترنت در خاورمیانه

* چند میلیون ایرانی عضو فیسبوک هستند؟

فیسبوک در ایران نیز اعضای بسیاری دارد. براساس یکی از آمارهای موجود، بیش از دو میلیون نفر در ایران کاربر فیسبوک هستند که یک میلیون نفر از آنان شهروندان تهرانی هستند. با توجه به جمعیت ایران در مقایسه با کشورهای پرجمعیتی نظیر چین، ایرانیان همچنان نسبت بسیار بالایی از ضریب نفوذ فیسبوک در کاربران اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند.

اما بنا بر آمار دیگری که پایگاه World Internet Stats منتشر کرده، جمعیت کاربران فیسبوک در خاورمیانه در حدود 23 میلیون نفر اعلام شده است که کاربران ایرانی 46 درصد آن را تشکیل می‌دهند. بنابراین آمار کاربران ایرانی رقمی در حدود 11 میلیون نفر می‌شود.

بدلیل فیلتر بودن فیسبوک در ایران و اقدام متقابل فیسبوک در حذف نام ایران از لیست کشورهایی که به آن‌ها خدمات می‌دهد، امکان یافتن آمار دقیق کاربران ایرانی این شبکه اجتماعی امکان‌پذیر نیست، اما آمارهای غیر رسمی از 2 میلیون کاربر فعال و حرفه‌ای، و 12 تا 17 میلیون کاربر دیگر حکایت دارد.
آمارکاربران ایرانی فیسبوک

جدول تفکیکی کاربران اینترنت و فیسبوک در کشورهای خاورمیانه - منبع: Inte
hossein.tazeh بازدید : 185 پنجشنبه 21 آذر 1392 نظرات (0)

 
نویسنده: سجاد پرخیده



نگاهی به طرح امنیتی که خود را پشت شبکه های مجازی پنهان کرده است

حرف هایی که درباره شبکه های اجتماعی زده می شود، بسیار متنوع و بعضاً متناقض است. بعضی ها این رسانه ها را ابزار جاسوسی کشورهای سلطه طلب می دانند و بعضی معتقدند که این رسانه ها فقط سایت هایی معمولی هستند که قابلیت های بی نظیری در برقراری ارتباط با سایرین ایجاد می کنند. مقاله پیش رو با نگاهی به گزارش پارلمان اروپا و همچنین مقاله ای از سایت بی بی سی درباره شبکه اِشِلون نوشته شده است.
سازمان های امنیتی متعددی در آمریکا و اروپا وجود دارد که در طول شبانه روز به شنود، رصد و رهگیری اطلاعات و دسته بندی آنها مشغولند. از جمله مهم ترین این سازمان های امنیتی، NSA یا اداره امنیت ملی آمریکاست که با وجود اشتهار کم، قدرت و تأثیر فراوانی دارد. این سازمان برای پردازش انبوه اطلاعات خود، قوی ترین ابررایانه جهان را دارد و دارای یک کارخانه مختص به خود است تا قطعات الکترونیکی مورد نیاز خود را با اطمینان از امنیت بالا، تولید و استفاده کند.
یکی از طرح های این سازمان، تهیه یک فایل چهار صفحه ای برای تک تک چند میلیارد انسان زنده بر کره خاکی است! این چهار صفحه باید شامل یک سری مشخصات فردی اساسی، عقاید و موضع گیری های فکری و دینی و سیاسی، شبکه ارتباطات و اطرافیان وی و نهایتا ارزیابی از پتانسیل خطرناک بودن وی برای دنیای غرب – خصوصاً ایالات متحده – باشد. با این اطلاعات می توان با یک جست و جوی ساده، دایره تحقیق روی مظنونان احتمالی را از میلیون ها مورد به چند صد مورد تقلیل داد.
در نگاه اولیه، این طرح بسیار جاه طلبانه به نظر می رسد. حتی سازمان های ثبت سجلی ملی نیز نمی توانند با قاطعیت ادعا کنند که توانسته اند اطلاعات تک تک شهروندان خود را کسب کنند. از بیابان های چین تا اعماق جنگل های آمازون، گروهای انسانی با پراکندگی های بسیار می زیند و سرشماری و کسب اطلاعات از تک تک آنها ناممکن می نماید.
hossein.tazeh بازدید : 210 شنبه 09 شهریور 1392 نظرات (0)

حمله موشکی- هوایی غرب به سوریه چقدر نزدیک است؟
«اوباما» و «نتانیاهو» مدام می گویند:"همه گزینه ها روی میز است" امّا باید بدانند که برای «حیفا» و «تل آویو» نیز "همه گزینه ها روی میز است". اگر به اشتباه بازی شروع شد، سناریویی هست که نقطه به نقطه جواب خواهد داد، «تل آویو» در برابر «بوشهر»، «فُردو» در برابر «دیمونا».

گروه بین الملل مشرق- تبلیغات رسانه ای که بسرعت علیه «سوریه» به راه افتاده، بوضوح ثابت کرد، تغییرات در پهنه سیاسی «جمهوری اسلامی ایران» تا چه حدّ می تواند بر سیاست های راهبُردی و امنیتی «ایالات متّحده» اثرگذار باشد. 31 مردادماه، بنگاه های خبرساز عربی، ادّعای معارضین مسلّح مبنی بر استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در منطقه «غوطه شرقی دمشق» را مخابره کردند. بلافاصله حجم انبوهی از تهدیدهای رسانه ای و اظهارات سیاسیون و مقامات ارشد نظامی غرب، علیه نظام سوریه به اجراء در آمدند تا جایی که شبکه خبری «C.N.N» طیّ گزارشی نوشت: نهایتاً تا پایان روز پنج شنبه سوریه مورد حمله قرار خواهد گرفت.

 

 

 
عکسی در گزارش «روزنامه یو اس ای تودی»

عکس از «روزنامه ایندپندنت» چاپ انگلیس

امّا همه به یاد دارند که وقتی حملات شیمیایی مشابهی از سوی معارضین در «خان العسل» مورّخ 29/12/1391 رُخ داد، همزمان همین بحث ها در رابطه با جنگ قریب الوقوع؛ شروع شد. این جنگ روانی نهایتاً به آنجا انجامید که رهبر معظّم انقلاب اسلامی در «حرم مطهّر رضوی» اعلام نمودند: «گاهی سردمداران رژيم صهيونيستی، ما را تهديد هم مي كنند، تهديد به حمله نظامی مي كنند. امّا به نظرم خودشان هم مي دانند، و اگر نمي دانند، بدانند كه اگر غلطی از آنها سر بزند؛ جمهوری اسلامی «تل‌آويو» و «حيفا» را با خاك يكسان خواهد كرد.» (1/1/1392).

 

«شبستان امام خمینی ره» در حرم مطهّر رضوی- 1/1/1392

نتیجه اینکه چندی بعد، «ارتش سوریه» توانست با پیشروی در «القُصیر» و پاکسازی این منطقه از تروریست ها؛ بزرگترین و راهبُردی ترین پیروزی نظامی خویش بعد از شروع جنگ داخلی را کسب کند. البتّه همان زمان نیز «نیروی هوایی اسرائیل» برای کمک به اهداف میدانی گروه تروریستی «جبهه النُّصره»، حمله علیه سه نقطه نظامی در حومه «دمشق» را ترتیب داده بود؛ ولی هیچگاه مسئله به اندازه امروز جدّی نشد.

چرا که حجم تهدیدات جدید گویا به حدّی قوی شده که «ولادیمیر پوتین» (رئیس جمهوری فدرال روسیه) مجبور شود، واکنش تُندی به مذاکرات پشت پرده اش با «بندر بن سلطان» (رئیس شورای امنیت ملّی عربستان سعودی) نشان دهد. در این راستا «پوتین» فرامینی فوری خطاب به نیروهای نظامی اش صادر کرده که به موجب آن، دستور می دهد در صورت حمله غرب به سوریه؛ در سطحی گسترده «پادشاهی سعودی» مورد هجوم نظامی روسیه قرار گیرد («روزنامه یوروپن یونیون تایمز»- 5/6/1392).

پیش از این گفته شده بود، طیّ مذاکرات «بندر بن سلطان» با «پوتین»، عربستان تهدید کرده؛ در صورت حمایت روسیه از سوریه حین جنگ احتمالی، این کشور ظرفیت های تروریستی خویش در خاک «چچن» را آزاد خواهد نمود. بنابر این می توان فرض کرد که تغییر گفتمان سیاسی در ایران و انتقال نقطه ثقل سیاست خارجی از "گفتمان مقاومت" به "گفتمان تنش زدایی"، جبهه مخاصمه علیه محور مقاومت را جری تر ساخته و این پیامد تنها یکی از پیامدهای عقب نشینی و ایفای نقش "برّه مظلوم" در عرصه بین الملل است.
 

 


فارغ از این نکته باید بطور دقیق به رصد، تحلیل و ارزیابی از شرایط امنیتی- راهبُردی منطقه دست یافت، چرا که مردم و مسئولین نظام «جمهوری اسلامی»؛ مجبورند خیلی زود نسبت به مختصّات جدید راهبُردی منطقه واکنش نشان دهند و تصمیمات خود را با آن منطبق سازند.

هنوز هم بسیاری از کارشناسان هستند که پروسه معتبر جلوه دادن گزینه نظامی اخیر علیه سوریه را در حدّ یک عملیات روانی- سیاسی تنزّل می دهند و معتقدند این تنها یک شوی رسانه ای برای افزایش قدرت چانه زنی مخالفین «بشّار اسد» در مذاکرات آتی «ژنو 2» است. هر چند این احتمال قابل کتمان نیست ولی باید معترف بود که اغلب گزارش های امنیتی از نقشه تحرّکات دشمنان مقاومت در منطقه و حتّی پیام های سیاسی محور عربی- غربی به هیچ وجه با مورد قبلی در اسفندماه 1391 ه.ش – که بدان اشاره شد- قابل قیاس نیست.

در حال حاضر رصد اقدامات نظامی دشمن حاکی از این است که این تغییر چیدمان و آماده سازی سخت افزارهای جنگی، نمی تواند فقط برای یک جنگ روانی صورت گرفته باشد. چرا که طبق برخی اخبار غیرآشکار، پاره ای تحرّکات به خودی خود چنان هزینه ساز هستند که فرماندهان جنگی نخواهند از آنها فقط برای ترساندن بهره ببرند. ما اینجا و امروز با یک صحنه کاملاً امنیتی- نظامی روبرو هستیم و این واقعاً مهم است.

 
مهمترین دلیل کسانیکه معتقدند، تبلیغات تنها یک شوی رسانه ای است، به این مربوط می شود که اگر دشمن اساساً اراده یک اقدام نظامی داشته باشد، باید از "اصل غافلگیری" استفاده کند و مقاصد خویش و نحوه عملیات را رسانه ای نکند. هر چند گزاره فوق قابل تأمّل است امّا هیاهو درباره یک اقدام نظامی می تواند محصولات جانبی دیگری داشته باشد که توجیه پذیر هستند. مهمترین این محصولات آگاهی از واکنش و سطح سناریوی پدافندی محور مقاومت و روسیه است که برای تصمیم گیران نهایی بخصوص در آمریکا و اسرائیل اهمّیت فوق العاده دارد؛ این در حالیست که از نظر آنها یک سناریوی نظامیِ محدود، حتمی و غیرقابل اجتناب باشد.

عملیات روانی- سیاسی مذکور در حالی به اجراء درآمده که از چند هفته پیش، تعدادی از مُعتبرترین اندیشکده های آمریکایی، تنها راه برون رفت از بحران جاری سوریه را به دخالت مستقیم آمریکا پیوند زده بودند. بنابر این آمریکا می خواهد بداند، رهبری نظام سیاسی در ایران و مقامات «کاخ کرملین» چه سناریوی تدافعی تدارک دیده اند؛ لذا حضور سرزده و شتابزده «جفری فیلتمن» دقیقاً به این منظور صورت گرفته است.

فرض این است که شدّت و حدّت واکنش ایران و روسیه، می تواند تأثیری مستقیم بر تصمیم نهایی برای فشردن یا نفشردن ماشه جنگ داشته باشد. به همین دلیل باید مطمئن باشیم که دیالوگ های رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار با «هیئت دولت یازدهم» طیّ همان ساعات اوّلیه به اتاق فکرهای ارشد آمریکا و اسرائیل رفته تا مورد تحلیل "روانشناسی سیاسی" قرار بگیرد.
این کارشناسان بی تردید، کوچکترین کلمات رهبری و حتّی حالت ادای جملات و حرکات فیزیولوژیک ایشان هنگام صحبت درباره موضوع سوریه در این جلسه را بارها و بارها بازبینی و آنالیز خواهند نمود. احیاناً این جمله ایشان که: «این آتش افروزی همچون "جرقّه ای در انبار باروت" است که ابعاد و پیامدهای آن نامشخّص خواهد بود»، مرکز این ارزیابی ها است. ضمن اینکه آنها این گمانه را مورد غفلت قرار نخواهند داد که «فرمانده کلّ قوای جمهوری اسلامی» سعی داشته، دست خود را پیش از بازی بزرگ رو نکند.

«ری تکیه»، عضو ارشد ایرانی- آمریکایی تبار «شورای روابط خارجی» در آمریکا و دستیار ارشد «دنیس راس» (عضو شورای عالی امنیت ملّی آمریکا) است. وی اخیراً پست جدید پیشنهادی برای عضویت در «شورای امنیت ملّی ایالات متّحده» که از مهمترین تصمیم گیران در عرصه امنیتی و سیاست خارجی آمریکاست؛ را نپذیرفت. او چندیست که بطور مداوم درباره راه های تغییر رفتار ایران بخصوص درباره پرونده هسته ای، گزارش های راهبُردی منتشر می کند؛ گزارش هایی که اغلب، اثری از اصلی ترین گزاره هایش در اقدامات آتی «کاخ سفید» دیده می شود.

 

 

 
«تکیه» بعد از اتمام مذاکرات «آلماتی 1» طیّ تحلیلی برای «اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا»، به مقامات آمریکا پیشنهاد داد که دیپلماسی با ایران را اصلاح کنند. این پیشنهاد بر دخیل کردن مفاهمه امنیتی در دیالوگ با طرف ایرانی استوار بود: «طیّ ده سال، موفّق ترین مذاکرات توسّط «وزرای امور خارجه تروئیکای اروپا» (E3: انگلیس، فرانسه و آلمان) از 2003 تا 2005 م. [دوره روحانی] صورت گرفت. یکی از ابتکارات «E3» این بود که تشخیص داد، موضوع هسته ای نمی‌تواند از مفهوم امنیت جدا باشد. برای پیشبرد دیپلماسی، آنها نه تنها درباره تحریم های اقتصادی و تخلّف های هسته ای ایران؛ بلکه درباره کلّ موضوعات امنیتی، گفتگوها را انجام دادند ... با فرض اینکه راهکار «E3» موفّق ترین راهکار بود، مذاکره کنندگان (امروز) باید راهبُرد آن زمان را در نظر بگیرند. برای هر ملّتی سخت است که برنامه هسته ای خود را وقتی که وضعیت امنیتی اش شدیداً بدتر می شود، کنار بگذارد.» (9/12/1391).

او همچنین در گزارش دیگری برای همان اندیشکده تحت عنوان: "رئیس جمهور جدید ایران چه کار خواهد کرد؟"، می نویسد: ««روحانی» بیشتر دوران خود را صرف مذاکره با سه کشور اروپایی بر سر چگونگی برنامه اتمی ایران کرد. اتّفاق مهمّی که در دوران او افتاد، در واقع تعلیق داوطلبانه غنی سازی در 2004 م. بود. آن روزها، روزهای پر هیاهویی در خاورمیانه بود و جنگ مهیب آمریکا در «عراق» دیگر کشورها مانند ایران را به سازش وادار کرده بود. «روحانی» می گوید: "هیچ کس گمان نمی کرد «صدّام» در عرض سه هفته سقوط کند" ... بنابر این، نزدیکی خطر سلاح های آمریکایی؛ حکومت دینی ایران را وادار به احتیاط و متوقّف کردن برنامه اتمی کرد.» (19/4/1392).

 

 
«دبیر وقت شورای عالی امنیت ملّی ایران» خود در این رابطه می گوید: «عدّه ای مسحور قدرت نظامی بویژه قدرت هوایی آمریکا شدند و تصوّر می کردند، آمریکا به هر کشوری حمله کند؛ ظرف چند هفته می تواند، آنجا را به سقوط بکشاند. وقتی آمریکا در «عراق» پیروز شد، فشارهای خود را نسبت به مسئله هسته ای ایران تشدید کرد ... نگرانی هایی در کشور شروع شد.» (کتاب «امنیت ملّی و دیپلماسی هسته ای»- «حسن روحانی»- «مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص»-ص 58).

اکنون مبرهن است که مفاهمه امنیتیِ مورد نظر استراتژیست های آمریکایی نه علیه «اسد» و «پوتین» که علیه ایران شروع شده است. بنابر این آقایان، الآن ما درست وسط یک "تنبیه کوچک نظامی"  - لفظی که «انستیتو واشنگتن در سیاست خاور نزدیک» به کار بُرد- هستیم و اگر قرار است، جوابی برای یک تنبیه بی مورد داشته باشیم؛ باید کاملاً پُرصلابت، قاطعانه و مقتدر باشد.

«اوباما»، «نتانیاهو» و مشاورین شان چند ماهی می شود که مدام تکرار می کنند: "همه گزینه ها روی میز است"، این مسئله مهم نیست زیرا آنها هم باید بدانند که برای «حیفا»، «تل آویو»، «عَمّان» و همه هدف های ثابت و متحرّک آمریکایی- عربی در «آسیای غربی» (خاورمیانه) و «خلیج فارس» نیز؛ "همه گزینه ها روی میز است".
 

 
تشخیص اینکه واکنش «جمهوری اسلامی» و اهرم های نیابتی اش، رسمی باشد یا نباشد بر عُهده مسئولین امنیت ملّی کشور است، ولی یک چیز عین روز روشن است؛ اینکه "سناریوی پدافندی محور مقاومت" در مقابل "سناریوی آفندی محور غربی- عربی" باید متوازن، بازدارنده و یک به یک باشد. شاید تا روزی که «اوباما» ماشه حمله هوایی را بچکاند وقت باشد، شاید هم اصلاً الآن این کار را نکند ولی استراتژیست های نظامی او باید بدانند؛ اگر به اشتباه این بازی شروع شد، سناریویی هست که نقطه به نقطه جواب خواهد داد، «تل آویو» در برابر «بوشهر»، «فُردو» در برابر «دیمونا» و قص علی هذا.

«وَ قَدْ أَرْعَدُوا وَ أَبْرَقُوا وَ مَعَ هَذَيْنِ الْأَمْرَيْنِ الْفَشَلُ؛ وَ لَسْنَا نُرْعِدُ، حَتَّى نُوقِعَ وَ لَا نُسِيلُ، حَتَّى نُمْطِرَ؛ چون رعد ترسانیدند و چون برق درخشیده، از جا پریدند؛ با این همه واپس خزیدند! و لیکن ما چون رعد نمی ترسانیم، مگر اینکه عمل کنیم و هرگز نمی باریم، مگر اینکه سیل سازیم» (امام علي(ع))
مطالب مرتبط

hossein.tazeh بازدید : 197 شنبه 09 شهریور 1392 نظرات (0)

فاش شدن هویت ربایندگان اصلی امام موسی صدر در این افشاگری آمده است گروه وابسته به "عبدالحلیم خدام" معاون فراری رییس جمهور سوریه با همکاری عده ای دیگر در لبنان آن سال ها، مسئول مستقیم ربودن امام موسی صدر،و دو همراهش شیخ یعقوب و روزنامه نگار بدر الدین بوده اند. SHIA-NEWS.COM شیعه نیوز: به گزارش «شیعه نیوز»، یک سایت لبنانی در اطلاعاتی جدید هویت اصلی ربایندگان امام موسی صدر در لیبی حدود سی سال پیش را فاش نمود. در این افشاگری آمده است گروه وابسته به "عبدالحلیم خدام" معاون فراری رییس جمهور سوریه با همکاری عده ای دیگر در لبنان آن سال ها، مسئول مستقیم ربودن امام موسی صدر،و دو همراهش شیخ یعقوب و روزنامه نگار بدر الدین بوده اند. منابع خبری اذعان نمودند گروه هایی در لبنان هستند که نمی خواهند واقعیت مربوط به امام موسی فاش شود و بهانه تراشی ها در هر جلسه از دادگاه های مربوط به این پرونده با هدف تاخیر در آن،کمرنگ رنگ جلوه دادنش و در نهایت کنار کشیدن از آن است. شایان ذکر است که عبدالحلیم خدام پس از خیانت به سوریه و پیوستن به مخالفان این کشور، نشستهایی را با برخی مقامات سعودی و برخی سیاستمداران لبنانی تشکیل داد، و با دادن اطلاعات محرمانه کشورش،به همکاری با آنها پرداخت."در جریان یکی از این نشستها بندر بن سلطان خطاب به خدام می گوید: تو گفته بودی که رژیم سوریه در مدت دو هفته سقوط خواهد کرد و تو همه چیز را آماده کرده ای، تو ما را فریفتی ، ببین حالا چه اتفاقی افتاده است... ".

hossein.tazeh بازدید : 174 دوشنبه 24 تیر 1392 نظرات (0)
تولد حضرت آیت اللَّه "سید علی حسینی خامنه ‏ای" رهبر معظم انقلاب اسلامی در مشهد مقدس (1358 ق / 24 تیر 1318 ش)
تولد حضرت آیت اللَّه "سید علی حسینی خامنه ‏ای" رهبر معظم انقلاب اسلامی در مشهد مقدس (1358 ق / 24 تیر 1318 ش)

تولد حضرت آیت اللَّه "سید علی حسینی خامنه ‏ای" رهبر معظم انقلاب اسلامی در مشهد مقدس (1358 ق / 24 تیر 1318 ش)

زندگینامه رهبر عالیقدر حضرت آیت الله سید على خامنه اى فرزند مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج سید جواد حسینى خامنه‌اى، در 1318 شمسی برابر 1358 قمرى در مشهد مقدس چشم به دنیا گشود. ایشان دومین پسر خانواده هستند. زندگى سید جواد خامنه اى مانند بیشتر روحانیون و مدرسّان علوم دینى، بسیار ساده بود. همسر و فرزندانش نیز معناى عمیق قناعت و ساده زیستى را از او یاد گرفته بودند و با آن خو داشتند.آیت الله خامنه اى که از هیجده سالگى در مشهد درس خارج فقه و اصول را نزد مرجع بزرگ مرحوم آیت الله العظمى میلانى شروع کرده بودند. در سال 1336 به قصد زیارت عتبات عالیات، عازم نجف اشرف شدند و با مشاهده و شرکت در درسهاى خارج مجتهدان بزرگ حوزه نجف از جمله مرحوم سید محسن حکیم، سید محمود شاهرودى، میرزا باقر زنجانى، سید یحیى یزدى، و میرزا حسن بجنوردى، اوضاع درس و تدریس و تحقیق آن حوزه علمیه را پسندیدند و ایشان را از قصد خود آگاه ساختند. ولى پدر موافقت نکرد. پس از مدّتى ایشان به مشهد باز گشتند.آیت الله خامنه اى از سال 1337 تا 1343 در حوزه علمیه قم به تحصیلات عالى در فقه و اصول و فلسفه، مشغول شدند و از محضر بزرگان چون مرحوم آیت الله العظمى بروجردى، امام خمینى، شیخ مرتضى حائرى یزدى وعلـّامه طباطبائى استفاده کردند. در سال 1343، از مکاتباتى که رهبر انقلاب با پدرشان داشتند، متوجّه شدند که یک چشم پدر به علت «آب مروارید» نابینا شده است، بسیار غمگین شدند و بین ماندن در قم و ادامه تحصیل در حوزه عظیم آن و رفتن به مشهد و مواظبت از پدر در تردید ماندند.آیت الله خامنه اى به گفته خویش «از شاگردان فقهى، اصولى، سیاسى و انقلابى امام خمینى (ره) هستند» امـّا نخستین جرقـّه هاى سیاسى و مبارزاتى و دشمنى با طاغوت را مجاهد بزرگ و شهید راه اسلام شهید «سید مجتبى نوّاب صفوى» در ذهن ایشان زده است، هنگامیکه نوّاب صفوى با عدّه اى از فدائیان اسلام در سال 31 به مشهد رفته در مدرسه سلیمان خان، سخنرانى پر هیجان و بیدار کننده اى در موضوع احیاى اسلام و حاکمیت احکام الهى، و فریب و نیرنگ شاه و انگلیسى و دروغگویى آنان به ملـّت ایران، ایراد کردند. آیت الله خامنه اى آن روز از طـّلاب جوان مدرسه سلیمان خان بودند، به شدّت تحت تأثیر سخنان آتشین نوّاب واقع شدند. ایشان مى گویند: «همان وقت جرقه هاى انگیزش انقلاب اسلامى به وسیله نوّاب صفوى در من به وجود آمده و هیچ شکى ندارم که اولین آتش را مرحوم نوّاب در دل ما روشن کرد».آیت الله خامنه اى پس از پیروزى انقلاب اسلامى نیز همچنان پرشور و پرتلاش به فعالیّت هاى ارزشمند اسلامى و در جهت نزدیکتر شدن به اهداف انقلاب اسلامى پرداختند که همه در نوع خود و در زمان خود بى نظیر و بسیار مهّم بودند
hossein.tazeh بازدید : 222 دوشنبه 24 تیر 1392 نظرات (0)
2)

اقتدار در اسلام (2)

اقتدار در اسلام(2)

نویسنده : علیرضا شجاعی زند



قدرت واقتدار در اسلام

در اسلام منشأ تمامی قدرت ها خداوند است: "انَّ القُوَةَ لِله ِجَمیعاً
[14] و هیچ قدرتی نیز جز به مشیّت الهی و غیر از ناحیه او پدید نمی‌آید: لاقُوَّهَ اِلاّ بِالله"
[15] به عبارت دیگر، اسلام هیچ قدرت فی نفسه و بالذّات دیگری جز خداوند را در عالم به رسمیت نمی شناسد. انتشار اقتدار در اسلام از رأس به ذیل است؛ چنان که اقتدار پیامبر تابع و جلوه ای از قدرت خداوند قادر متعال بود که به جانشینان او - اعم از حاکمان و عالمان - منتقل گردید.
قدرت در اسلام به واسطه قدسیّت منبعانتشار،امری مقدس به شمار می‌آ‌ید و با سلب قداست از آن، نامشروع گردیده و به عنوان "طاغوت"، سرپیچی از آن به هر طریق ممکن، واجب می شود: "اَن ِاعبُدُوا الله وَاجْتَنِبُوا الطّاغُوت"
[16]
اعتقاد به اقتدار مطلق الهی، منحصر به مؤمنان پرهیزگار نیست، بلکه یک حقیقت دامنه داری است که در تمامی جنبه های ساخت اجتماعی و خصائص فردی مسلمانان تسرّی داشته و آثار و عوارض خاصی را نیز به دنبال دارد. واسطه اشاعه اقتدار خداوند متعال در زمین، پیامبرش حضرت محمّد(ص) است که به اطاعت از او در ادامه اطاعت از خویش امر فرموده است: "اَطیعُوا الله وَاَطِیعّوا الرَّسُولواُولِی الاَمر ِمِنْکُم."
[17] و به علاوه اطاعت او را، اطاعت الهی شمرده است: "مَنْ یُطِع ِالرَّسُولَ فَقَدْ اَطاعَ الله"
[18]
اقتدار حضرت محمد(ص) یک اقتدار "فرهومند متعالی (Parexcellent Charismatic)
است که وبر آن را اقتداری خارق العاده و مبتنی بر فیض شخصیخوانده است. این اقتدار مشروعیّتش را از منبع مطلق اقتدار، یعنی خداوند قادر متعال می گیرد که فراگیر و جمیع الابعاد است. در طول حیات رسول الله، مشروعیّت این اقتدار هیچ گاه جز توسط بیگانگان (Outgroup) و کفّار مورد تردید واقع نشد و در گستردگی و نافذ بودن آن در تمامی جنبه های حیات فردی و اجتماعی، احدی تشکیک روا نداشت: "الَنَبیُّ اُولی ِ بِالمُؤمِنینَ مِنْ اَنْفُسِهِم"
[19]. تنها در زمان انتقال اقتدار فرهومند و متعالی ِپیامبر اسلام(ص) و طرح مسئله جانشینی است که نزاع و افتراق در میان پیروان درگرفت و در همین مرحله گذرا بود که همانند فرایند "روالمندشدن"، اقتدار فرهومند، مستعد ِ قلب شدن به یکی از دو شکل دیگر اقتدار گردید.
مسئله اصلی و عامل نخستین در بروز انشعابات اولیه در اسلام، نزاع بر سر "جانشینی" پیامبر و اختلاف درباره نوع و میزان "اقتدار جانشینان" بوده است. افتراق و جدایی میان مسلمانان، لااقل در نقطه آغاز منشایی سیاسی داشت؛ اگرچه به تدریج در قالب مذاهب و فرقه های مختلف تشکّل پیداکرد
[20]. صورت ظاهری نزاع در اجتماع سقیفه بحث بر سر شخص و شخصیت هاست، لیکن باطن امر همان مسئله سیاست و حکومتاست
[21].
با تأمل در وقایعی که منجر به تشکیل اجتماع سقیفه گردید و تحلیل ِسخنانی کهدر آن اجتماع طاریء و میان اطراف منازعه رد بدل شد، این فرض محرز می گردد که اصحاب سقیفه تنها در پی یافتن جانشینی برای تصدی منصب سیاسی پیامبر بوده اند و نه چیز دیگر؛ در این کار نیز به رویه "سنّتی" آن سرزمین و ملاکات جاری میان قبایل "عرب" تمسک جسته و عمل کرده اند. آن چه که در عمل از انتقال اقتدار پیامبر به جانشینان محقق گردید، درواقع تحقق "اقتدار آمیخته ای" بود که اولاً سایه "سنت عربی" بر آن سنگینی می کرد و ثانیاً عنصر "فرهمندی" را از "شخص" به "منصب" منتقل می نمود. به علاوه به طورتلویحی بر ختم دوره کاریزمایی، همراه با رحلت پیامبر(ص) صحّه می گذارد. سی سال پس از رحلت پیامبر، اجتماع اسلامی عملاً به سه شعبه و جریان مشخص منقسم گردیده بود و هرکدام ایده و راه حل متفاوتی برای موضوع "اقتدار مشروع" پیش نهاد می کردند: خوارج،اهل سنت و شیعه.

خوارج

خوارج، اعراب بادیه نشینی بودند که در دوره تشدید فتن و تلبیس مَهَن، از تشخیص طریق حق عاجز ماندند و سر از طاعت خلیفه مسلمین، حضرت علی(ع) پیچیدند. خوی "عصبی" و ذهن "بدوی" این جماعت عاصی، پدیدآورنده گرایش سومی در سپیده دم تاریخ اسلام گردید که جز حضور ثاقب گونه در چند حادثه مهم، آثاری از خود باقی نگذارد. این جریان بیش از آن که حضور مؤثر و نمایانی در تاریخ داشته باشد، فقط از طریق افکار و نظریات افراطی اش شناخته شده است. آنان مخالف محصورکردن خلافت مسلمین به نَسَب قریشی و هاشمی بودند و در مقابل ِ شرط "نصب الهیِ شیعه و "اجماع اهل حلّ و عقدِ اهل سنّت در امر خلافت، به انتخاب و "اِجماع امت"
[22]، آن هم امتی که تا اندازه های یک قبیلَه بسته فرقه ای فرو می کاست، اعتقاد داشتند
[23]. وات، ریشه اعتقاد خوارج به مبرّابودن امت از خطا" را به سنّت مردم سالاری و شرف و منزلت برتر اجتماع قبیلگی که در میان قبایل بدوی شمال حجاز رواج داشت، منتسب می نماید
[24]. خوارج که در آغاز کار، مخالفت خویش با اقتدار خلیفه وقت را با شعار اِن ِالحُکمُ اِلاّ لله ابراز می داشتند، در مدعیات بعدی اساساً منکر هرگونه اقتدار معنوی برای متولی امر خلافت گردیدند و حیطه عمل و اقتدار خلیفه را تنها به امور اجرایی و دنیوی مسلمین محدود نمودند. از نظر آنان قرآن برای امور دینی و معنوی امت کفایت می کند، لذا وجود امام یا مرجعی که از جهت دینی جامعه را راهبریکند، غیر ضرور می نماید
[25].
"مُرجِئه" جریان دیگری است که از خاکستر ِآتشی سر برآورد که خوارج به پا کرده بودند. اینان جاهلان عافیت طلبی بودند که برای فرار از مسئولیت ِانتخاب و ورود فعالانه در کشمکش های سیاسی ِ داخلی، به یک مشی به ظاهر خیرخواهانه برای حفظ وحدت مسلمین رو آوردند که سرانجامی جز تقویت و توجیه حکّام جورنداشت. تأکید بر "سیاست بی طرف" و "ایمان بی عملی" که مرجئه ترویج می کرد، بعدها در قالب های کلامی، در تثبیت موقعیت حکومت اُموی به خوبی موثر افتاد.

اهل سنّت

اهل سنّت، در حالی که پیامبر(ص) را "معصوم"
[26] ودارای اقتدار برتر می شناخت، معتقدبود که تجربه فرهومند دوران نبوّت، سیره ای است که به دوران پس از ایشان انتقال نمی یابد و هیچ نقشی جز مشروعیت و تقدّس بخشی به نهادهای مستقری که حافظ دوام و قوام اجتماع مسلمین اند، ندارد. آنان بر این باور بودند که "عصمتِ پیامبر به امّت او منتقل شده و "امّت اسلامی" بعد از کتاب خدا، مقدّس ترین میراثی است که از پیامبر باقی مانده است. اَهل سنّت به طور کلی و با اغماض از اختلاف نظرهای جزیی،خلافت را (لااقل از خلفای راشدین به بعد) یک منصب سیاسی صِرف می داند که مشروعیّتش را نه از وراثت دینی پیامبر، - که درواقع به "عالمان" رسیده است - بلکه از میراث اعتقادی اسلام و اِجماع "اهل حلَ و عقد گرفته است. اینان معتقدند که هیچ کدام از اخلاف پیامبر(ص)، از اقتدار سیاسی - دینی توأمان و هم تراز با ایشان برخوردار نبوده اند. اهل سنت چون اقتدار و رهبری دینی را جزء لایتجزای خلافت نمی شمارد، در طول تاریخ به راحتی به انواع حکومت های مسیطر، گردن نهاده است. البته تجزی عملی دین وسیاست در تلقی آنان موجب نگردیده تا از فرض نوعی تقدّس و معنویت برای حاکمان وقت خودداری نمایند.

شیعه

شیعه،استقرار و مشروعیّت خلافت -‌ جانشین رسول الله(ص)- را متکی به حصول دو شرط می داند:
- صلاحیت و شایستگی "خلیفه" و به
تعبیر شیعی،"امام"؛
- روآوری جامعه و انجام بیعت.
در دوره امامت و قبل از دررسیدن دوران غیبت، به دو شرط فوق بایستی شرط "عصمت" و نصب الهی را نیز اضافه نمود. بر اساس نظریه "امامت"، امام معصوم، منصوب الهی برای هدایت ورهبری اجتماع مسلمین بعد از پیامبر است؛ طبق این رأی، "امام" دارای اقتداری فرهومند و فراگیر است که رهبری سیاسی دینی جامعه اش را توأماً داراست.
ایده امامت در میان شیعیان مبتنی بر اعتقاد به "رهبران الهام شده
[27]الهی" (Leaders Inspired Divienly) است که از "عصمت" (Infallibility) برخور دارند. آن باوری که در عمل این جماعت را از دیگر مسلمانان جداکرد، اعتقاد به حق اختصاصی خانواده رسالت در مسئلهجانشینی پیامبر بود
[28]. شیعه معتقد است که فرّه پیامبر (ص) در چهره حضرت علی(ع) و فرزندانش به عنوان امامان معصوم تجلی و تداوم یافته است و آنان تمامی اقتدار فرهمند او را، جز پیامبری و دریافت وحی الهی به ارث برده اند
[29]. طبق نظریه امامت، همان طور که در طول حیات رسول الله(ص) هر دو اقتدار سیاسی و دینی در وجود شخص پیامبراکرم(ص) جمع آمده بود، امامان جانشین او نیز وارثان حقیقی هردو اقتدارند؛ اگرچه این حقّ جز برای امام اوّل آن هم به شکل ناقص محقکق نگردید. شیعه به واسطه اعتقاد به مشروعیت انحصاری امام منصوص و معصوم، تا قبل از "غیبت"، تمامی قدرت های حاکم را صراحتاً نامشروع می دانست؛ و از زمان "غیبت" بدین سو نیز سازش و همراهی باحکومت هایی که جامع شرایط نیابت از امام غایب نبودند را اگرنه ناممکن، بلکه دشوار می یافت. علاَمه شعرانی در نثر طوبی می گوید:
در مذهب اهل بیت(ع) خلیفه ای که اطاعتش واجب و حکمش نافذ است، باید معصوم و مؤیِّد ِمن عندالله باشد و اطاعت کردن ازدیگران واجب نیست بلکه حرام است مگر در تقیه و ضرورت.
[30]
عنایت می گوید برداشت عمومی و تاریخی از شیعه همان است که هانری‌ کربن گفته است:
یک نهضت ناب مذهبی، برکنار از نوسان های بیرونی که همواره
مخالف همه حکّام ِدنیوی غاصب ِ قدرتِ امام بوده اند.
[31]

کولبرگ می گوید:

از قرن هشتم میلادی بدین سو اقتدار کاریزمای امامان معصوم به عنوان رهبران سیاسی برتر و آموزگاران دین، به علم ایشان مربوط گردید.
[32]
مشتق شدن اقتدار از علم در میان اهل سنت نظیری نداشت، بلکه صورت مکملی از نظریه اقتدار شیعی را پدیدآورد. این صورت متمایز و مکمل، اهمیت زیادی برای نظریات سیاسی دوران پس از غیبت داشت و حکم میراث اقتدار امام معصوم را یافت که از طریق علم ِدین، به عالمانشیعی که دارای صفاتی چون "تقوا" و "تدبیر" و "عدالت" بودند منتقل می گردید. برای غالب فقهای شیعی، به سبب تمایلی که در انتقال نظریه مصون بودن امام از گناه به جانشینانش وجود داشت، قبول و تایید حاکم ناعادل ولو شیعی، دشواربود
[33].

کم تر عالم شیعی به کاری که غزالی و ماوردی

[34] در تأیید حکّام جور برای حفظ دین کرده اند، رضا داده است. پارسایان
شیعی با الهام از فلسفه انتظار، همواره در جست وجوی کسی بوده اند که جامع شرایط نیابت باشد و سلطنت آسمانی را در زمین مستقرساخته و به شرارت ها پایان دهد
[35]. اما چون جمع چنین شرایطی در شخص واحد به آسانی میسرنبود و یا در صورت تحقُّق موانع زیادی در راه تشکیل دولت صالح وجودداشت، شیعه با یک ارزیابی منفی از شرایط، عملاً خود را از حوزه اقتدار سیاسی حاکم کنارکشید درحالی که به لحاظ تئوریک بر اندماج دین و دولت و تحقق "اقتدار عالمی" هم چنان مُصر بود.

پی‌نوشت‌ها:

[14] . بقره(2) آیه165.
[15] . کهف(18) آیه39.
[16] . نحل(16) آیه36.
[17] . نساء(4) آیه59.
[18] . همان، آیه80.
[19] . احزاب(33) آیه6.
[20] . جهت تفصیل نک: بارتولد،و خلیفه و سلطان، ترجمه سیروس ایزدی(تهران، امیرکبیر، 1358) ص10.
[21] . حمید عنایت، اندیشه سیاسی در اسلام معاصر، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی ( تهران، خوارزمی، 1366) ص20-21.
[22] . میان محمد شریف، تاریخ فلسفه در اسلام(4جلد) مترجمین (تهران، مرکز نشردانشگاهی، 1365) ح2، ص113.
[23] . برخی، خوارج را به واسطه بعضی از افکار "ضد سیادت عربی" و هم چنین مخالفت باهرنوع اقتدار برتر دینی و سیاسی - لاحُکْمَ اِلاّ لله، شعار محوری خوارج در مخالفت باخلفای وقت بود - دارای نوعی اندیشه دمکراسی و متمایل به اقتدار از پایین می دانند؛ در حالی که واقعیت های تاریخی چهره دیگری که بیش تر حاکی از نوعی خشک ذهنی و تصلّب در عقیده و هم چنین روحیه آنارشیستی - عصیان گری بی هدف -‌ می باشد، از آن ها نشان داده است. برای آشنایی با چنین دیدگاهی نک:
Dabashi.H.Symbiosis of Religious &; po litical authority in Islam.(Pp.194-5).
و هم چنین: پطروشفسکی، الف. پ.اسلام در ایران (ص.59).
[24] . آقای شهیدی این فرضیه وات را قبول ندارد و در یادداشت های ضمیمه همان کتاب (میان محمد، شریف، تاریخ فلسفه در اسلام، ج2، ص210) اشاره می نماید که در میانخوارج مردمانی از قبایل شمالی و جنوبی وجود داشتند.
[25] . ایلیاپاولویچ پطروشفسکی، اسلام در ایران، ترجمه کریم کشاورز (تهران، پیام، 1362) ص365-366.
[26] . البته در اعتقاد به عصمت پیامبر هم، میان اهل سنت و شیعه اختلاف وجود دارد؛ درحالی که اهل سنت "عصمت نبوی" را تنها در امر ابلاغ وحی جاری می داند و بعضاً دراحادیث منقوله در صحاح ستّه، حضرت را مرتکب خطا، نسیان، سبّ و لعن و ایذا مؤمنین می دانند، شیعه پیامبر را صاحب عصمت کامله و مصون از هر خطا و سهو و نسیانی می شمارند. در این باره نک: علامه محمدعلی، کرمانشاهی، راهبرد اهل سنت به مساله امامت (قم، انصاریان، 1373) ص5-9.
[27] . "الهام الهی" Divienly Inspired " در این جا با "وحی الهی"( Divienly Rewelation)که مختص انبیای صاحب رسالت است، فرق دارد.
[28] . (علامه) محمدحسین،طباطبایی، شیعه در اسلام (تهران،کتابخانه بزرگ اسلامی، 1354)ص25
[29] . نک: میان محمد شریف، تاریخ فلسفه در اسلام، ج20، ص111،به نقل از ابن
ابی الحدید، شرح نهج البلاغه.
[30] . میرزا ابوالحسن شعرانی، نثر طوبی یا دائرة المعارف لغات قرآن مجید (2مجلّد) ( تهران، کتابفروشی اسلامیه، 1398ق) ح1، ص189.
[31] . حمید عنایت، همان، ص33.
[32]
Amir Arjomand.S (1988) ;The Mujtahid of the Age the Mulla Bashi: An Intermediate Stage in the Instiutionalization of Religious Authority in ShEism iran ;. In: Amir Arjomand ,S.(ed) (1988) Au thority Political Culture in ShEism New York univeristy press.
[33] . نک: میرزا ابوالحسن، شعرانی، نثر طوبی... ج1، ص35-34.
[34] . خانم لمبتون در کتاب نظریه های دولت در ایران از ماوردی نام برده است؛ اما به نظر می رسد ابن تیمیه مصداق مناسب تری برای این سخن باشد.
[35] . آن.کی.اس، لمبتون، نظریه های دولت در ایران، ترجمه چنگیز پهلوان (تهران، کتابآزاد، 1359) ص70.

منبع:فصلنامه حکومت اسلامی شماره 5



نظرات کاربران
hossein.tazeh بازدید : 537 چهارشنبه 07 فروردین 1392 نظرات (0)

وقتی شما هم منافق می شوید (1)
آواتارسازی به نوعی اسطوره سازی است به این معنا که فرد با ساخت آواتار اسطوره مدنظر از خودش را ساخته و برای دیگران به نمایش می گذارد، اسطوره ای که خودش را در قالب آن ریخته است.
مشرق؛ جهان مجازی فضای نو و جدیدی برای شکل دهی به یک زندگی دوم (Second Life) مجازی را در اختیار بشر قرار داده است. یک فرد می تواند در زندگی دوم مجازی با چهره ی مطلوب و دلخواه خود حضور پیدا کرده و با دیگران به تعامل بپردازد و در واقع مبتنی بر رؤیاهای خویش زندگی کند، اما هیچ یک از مؤلفه های این زندگی واقعیت ندارند.

 افراد در حالی از ساعات حضور خود در جهان واقعی کاسته و به زندگی مجازی(Virtual Life) می پردازند که این فضا هیچ گاه رنگ و بوی واقعیت و تجسم مادی را به خود نخواهد گرفت. بسیاری از کسانی که وارد زندگی دوم(Second Life) می شوند مجازی، غیرواقعی و تصوری بودن فضایی که وارد آن شده اند را فراموش کرده و خیال می کنند زندگی مجازی نیز همانند زندگی در جهان واقعی، واقعیت دارد، همچون فردی که موهومات حاصل از مواد توهم زا را واقعی می پندارد. بحران زندگی دوم از اینجا آغاز می شود، از اینکه این زندگی به موازات زندگی واقعی، اهمیت پیدا می کند. 
 

زندگی دوم یک توهم بزرگ است.

زندگی دوم بر بستر آواتارسازی(Avatar Generation) رخ می دهد، اَوَتار (अवतार) در آیین هندو به معنی «حلول خدا» بوده و آواتار تجسمی مادی ناشی از به زمین آمدن ایزدان هندو است. در تعریف عمومی نیز کلمه آواتار به معنای حلول خداوند در قالب انسانی و تجسم عامل الهی(منجی) می باشد. خدای این آیین هر زمان که جهان در خطر نابودی قرار بگیرد، در قالب و کالبد یکی از موجوات 10 گانه از جمله ماهی، گراز، شیر- انسان و ... حلول کرده و آن را نجات می دهد.
 

ویشنو و آواتارهایش
در زندگی دوم آواتار(Avatar) یک شخصیت مجازی است که کاربر خود را در قالب آن به نمایش می گذارد. اکثر کاربران نمی دانند آواتارسازی به نوعی اسطوره سازی است به این معنا که فرد با ساخت آواتار اسطوره مدنظر از خودش را ساخته و برای دیگران به نمایش می گذارد، اسطوره ای که خودش را در قالب آن ریخته است.
برای روشن تر شدن این موضوع می توان گفت رستم اسطوره ای است که شاعر بزرگ ایرانی، فردوسی، او را پرورانده است، آواتارسازی باعث می شود فرد، منِ آرمانی خود و یا اسطوره تصوری خویش را برای دیگران قابل رؤیت کند، البته به شکل یک کاراکتر مجازی.

      

کارشناسان عقیده دارند برای مواجهه و مقابله با مهدویت است که غرب مقوله آواتار را به شکل فیلم، انیمیشن و نیز آواتارسازی در اینترنت ایجاد و گسترش می دهد، چرا که وقتی افراد خود را در قالب اسطوره و منجی در فضای مجازی و زندگی دوم قرار دهند، دیگر منتظر منجی دنیای واقعی نخواهند نشست. 
نکته جالب در این میان این است که ویشنو(یکی از خدایان سه گانه ی هندو و خدایی که در قالب آواتار حلول می کند) 10 آواتار دارد که هنوز در قالب آخرین آواتار حلول نکرده است، آواتار نهایی "کالی"( اسب سفید‌‌) نام دارد. هنگامی که پلیدی به اوج رسد، ویشنو سوار بر اسبی سفید از آسمان فرود آمده و شمشیر خود را چون شهاب حرکت خواهد داد. 

 

حلول ویشنو در قالب کالی، این حلول هنوز انجام نشد‌‌ه است.
      
      



غرب آواتاریسم را با ساخت فیلم و انیمیشن ترویج می کند.

آواتار اگرچه در ظاهر یک کاراکتر کارتونی از فرد به نظر می رسد اما تمام ماجرا این نیست. برای حضور در زندگی دوم فرد به عضویت یکی از سایت های مربوطه در آمده و سپس آواتار دلخواه خود را می سازد. پس از ساخت آواتار وی می تواند در بازی(محیط های زندگی دوم، دسته ای از بازی های آنلاین هستند) حضور پیدا کند. محیط بازی همچون دنیای واقعی خیابان، فروشگاه، جنگل، دریا و ... دارد، آواتار می تواند برای خود زمینی خریده و منزل رؤیایی اش را در آن بنا کند، شغل پیدا کرده، به دانشگاه برود، ازدواج کند، مهمانی و مراسم مختلف برگذار نماید. فراتر از این ها آواتار فرد می تواند قابلیت های متفاوتی از زندگی واقعی انسان داشته باشد، به عنوان مثال آواتار می تواند بال داشته و پرواز کند. 
      
 



محیط یا به اصطلاح دنیاهای متفاوت بازی
 
اما به جز ثبت نام در سایت و یکسری امکانات اولیه سایر ویژگی ها و قابلیت ها خریدنی است. هریک از این بازی ها برای خود واحد پول مشخصی دارند که کاربران اجناس، نیازمندی ها و انتخاب هایشان را براساس این واحد خریداری می کنند. همانند جهان واقعی غرب که قواعد سرمایه داری بر آن حاکم است، در زندگی دوم نیز فرد چیزی را رایگان بدست نمی آورد، برای پرداخت هزینه های زندگی وی باید کسب و کاری(در محیط زندگی دوم) داشته و فعالیتی اقتصادی انجام دهد تا معادل آن برحسب واحد پول بازی مزد دریافت کند، البته افراد می توانند از دنیای واقعی مبلغ مورد نیاز را برحسب واحدهای پول دنیای واقعی مثلاً دلار پرداخت کنند. 
      

در زندگی دوم هم سرمایه داری حاکم است، هیچ چیز رایگان نیست

محیط های زندگی دوم بازار جدیدی را برای کمپانی ها و شرکت های غربی فراهم کرده اند، آواتار فرد پس از پرداخت هزینه های لازم می تواند به دانشگاه رفته و یا فیلم مورد علاقه اش را تماشا کند. اقتصاد غرب ناچار است برای حفظ این بازار جدید از یکسو حضور در محیط زندگی دوم را بیشتر تبلیغ کرده و از سوی دیگر امکانات متنوع تری را برای کاربران فراهم سازد، به عنوان مثال فرد هنگام پرداختن به آواتارش و حضور در کنار سایر آواتار ها بتواند اقلام مورد نیاز زندگی واقعی اش را از فروشگاهی در محیط بازی به شکل آنلاین خریداری کند.



       حضور در کلاس، سخنرانی و تماشای فیلم. بازاری جدید برای فعالیت اقتصادی و کسب سود
hossein.tazeh بازدید : 163 سه شنبه 06 فروردین 1392 نظرات (0)
hossein.tazeh بازدید : 170 سه شنبه 06 فروردین 1392 نظرات (0)

اصول زمین شناسی

 اصول زمین شناسی

نویسنده: سرچارلز لایل
مترجم: کامبیز گوتن



مقدّمه:

فرانکلین لوفان باومر:
سِر چارلز لایئل (1875- 1797) به درستی به عنوان «شخصیّت یگانه ای که بر زندگی چارلز داروین بزگرتین تأثیر را نهاده است» اشتهار دارد. داروین به هنگام سوار شدن بر کشتی « Beagle بی- گل» به عزم سفر تحقیقاتی نسخه ای از چاپ اول کتاب اصول زمین شناسی(*) (1820) این زمین شناسی بزرگ را به همراه داشت. [سفری که پنج سال طول کشید و کشتی «بی -گل» او را به برزیل، پتاگونی، مجمع الجزایر گلاپاگوس (چارلز آیلند)، تاهیتی، دماغه امیدنیک، زلانه جدید و غیره برد]. بدون فرضیه «گرایش همسان uniformitarian» مربوط به طبیعت، که در آن کتاب به رشته زمین شناسی تعمیم داده شده بود، و نظریّه «چرخش زمانی time revolution» که با آن طرح شده بود، چه بسا داروین هرگز قادر نمی شد که نظریه تحوّل در طبیعت جاندار دست یابد و آن را به ما ارائه کند.
وقتی ما نتیجه مشاهدات پنجاه سال گذشته را با آنچه در خلال سه قرن پیش از آن حاصل شده است مقایسه می کنیم، می توانیم کاملاً امیدوار شویم که زمین شناسی، حتی به یمن همّت نسل کنونی هم که شده، می تواند به موفقیّتهای چشمگیری نایل آید. شاید هیچ علمی، به استثنای نجوم، در عرض مدّتی اینچنین اندک، قادر نشده باشد این همه حقایق جدید و غیر قابل انتظار را آشکار کرده و آن همه عقاید خام گذشته را واژگون کرده باشد. حواس در خلال اعصاری متعدّد، زمین را ساکن جلوه می داد، تا اینکه دانشمند نجوم به ما آموخت که با سرعتی شگرف در فضا در حرکت است. به همان گونه تصور می شد که سطح سیاره زمین از بدو پیدایشش تا به کنون بدن تغییر باقی مانده باشد، تا اینکه زمین شناسی به اثبات رساند که صحنه تغییر مکرر بوده است، و اینکه هنوز هم همچو امواج دستخوش نوسانات آهسته و بی پایان است. کشف منظومه های دیگر در خطّه های بیکران فضا پیروزی علم نجوم بود؛ دنبال کردن سیّاره و یا سیستمی واحد با در نظر گرفتن تغییرات متنوّع آن- نگریستن به آن در دوره های پی در پی، مزیّن به تپه ها و درّه ها، دریاچگان و دریاهای مختلف، سکنه جدید و بومیان و جانداران نوع تازه، پاداش دلپذیری بود که زمین شناسی ارمغان می کرد. به یمن همّت هندسه دان منطقه هایی از فضا، و فواصل نسبی کرات آسمانی اندازه گیری می شد؛ به یمن همّت زمین شناسش دورانهای بی شماری را می شد تشخیص داد و به تمایزشان پی برد، نه صرفاً با محاسبه هایی از نوع ریاضی، بلکه با در نظر گرفتن سلسله وقایعی از نوع فیزیکی- یک نوع توالی پدیده ها در عوالم جاندار و بی جان- علائمی که به اذهان ما ایده های مسلّم و مشخص تری را متبادر می سازند تا ارقامی که از شگرفی زمان خبر دارند... .
درباره ما
گرچه نیستم چون قطره ای در این اقیانوس بیکران اما چو امیدواران درانتظار رسیدن به اقیانوس برترم.. لبیک یا مهدی(عج)
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مطالب سایت درچه حد است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 94
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 21
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 55
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 281
  • بازدید ماه : 426
  • بازدید سال : 2,027
  • بازدید کلی : 84,060