loading...
وبلاگ فرهنگی اجتماعی مذهبــی
hossein.tazeh بازدید : 143 پنجشنبه 30 مرداد 1393 نظرات (1)

نویسنده :سائل الزهرا

اگر از سرهایمان کوه ها بسازند هرگز در کتاب های تاریخ نخواهند خواند امام خامنه ای تنها ماند.

x41929.jpg.pagespeed.ic.FeMOBN1mpK[1]

همه ما قاسم سلیمانی هستیم.
We’re all Qassem Suleimani.
نحن جمیعاً قاسم سلیمانی.
כולנו, קאסם סוליימני.
Nous sommes tous, Qassem Suleimani.
Wir sind alle, Qassem Suleimani.
Siamo tutti, Qassem Suleimani.
Мы все, Касем Suleimani.
ہم سب ہیں،قاسم سلیمانی.
Biz, tüm Kassam Süleymani konum.
हम सभी कर रहे हैं, Qassem Suleimani.
Είμαστε όλοι, Qassem Suleimani.
Vi er alle, Qassem Suleimani.
Lorem omnes Qassem Suleimani.
Sisi ni wote, Qassem Suleimani.
Сви смо, Кассем Сулејмани.

آری؛
همه ما قاسم سلیمانی هستیم.

66028291120487709669[1]

+

 

 

 

 

 

 

 

عنوان: شعری در وصف حاج قاسم سلیمانی، فرمانده با صلابت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

مناسبت: حاج قاسم سلیمانی، شهید و شهادت، نیروی قدس

 

مداح: سید رضا نریمانی

 

پخش آنلاین (کیفیت عالی):

 

دانلود با لینک مستقیم:

.: کیفیت عالی.
download_icon1

hossein.tazeh بازدید : 150 پنجشنبه 30 مرداد 1393 نظرات (0)

همه جوانی سرلشگر حاج قاسم سلیمانی

سرلشکر پاسدار حاج قاسم سلیمانی به عنوان یک سردار ولایی، بخاطر مجاهدت های شبانه روزی خود در مسیر اجرای فرامین حکیمانه و راهگشای رهبری همواره در قلب جوانان و عاشقان جهاد و شهادت جای دارد

 

\'\\\"FA---Haj-ghasem-Soleymani-(25)\\\"\'\"FA---Haj-ghasem-Soleymani-(25)\"

 

hossein.tazeh بازدید : 225 پنجشنبه 30 مرداد 1393 نظرات (0)

چرا مذهب جعفرى ؟!
نويسنده: محمد باغستانى
چرا ما شيعيان راپيروان مذهب جعفرى مى‏خوانند؟ در ميان امامان دوازدگانه شيعه‏چرا مذهب ما به ايشان انتساب يافته است؟ با توجه به اين كه‏امام جعفر صادق(علیه السلام) ششمين امام شيعه هستند مگر پيش از ايشان‏وضعيت‏شيعه چگونه بوده و به عبارت ديگر چرا مذهب شيعه علوى ياحسنى يا حسينى يا سجادى و يا باقرى ناميده نشده است؟ آنچه درپى مى‏آيد توضيحى است‏بر راز اين نام گذارى.
عرصه تئورى‏ها و ديدگاههاى علمى و فرهنگى در ميان دانشمندان وفرهيختگان همواره عرصه ابقاى بهترين انديشه‏ها بوده است. هرنظريه‏اى آن هنگام توانسته جايگزين نظريه پيشين شود كه محتوايى‏بهتر از آن را به بشريت هديه كرده باشد و الا مورد استقبال قرارنخواهد گرفت. مكتب‏هاى فكرى بزرگ نيز همواره بايد داراى چنين‏ويژگى باشند تا بتوانند در دل بشر جايى باز كنند. نگاهى به‏دستاورد مكتب اسلام در مقايسه با آنچه جامعه جاهلى عرب بدان‏دلبسته بود و مبناى رفتار فردى و اجتماعى خود قرار داده بودمى‏تواند راز موفقيت اسلام را در برابر انديشه‏هاى جاهلانه نشان‏دهد. پيامبر(صلی الله علیه واله) در دعوت خود ضمن پذيرش سنت‏هاى پسنديده انسانى‏در ميان اعراب آنگاه كه به نفى ضد ارزشها مى‏پرداخت طرح‏هاى‏جايگزين نيز ارائه مى‏كرد تا مخاطبان او احساس خلاء نكنند.
شايد راز بسيارى از شكست‏هاى فردى و اجتماعى مصلحان در طول‏تاريخ همين بوده كه طرح جايگزين نداشته‏اند به همين نمونه تاريخ‏معاصر ايران توجه كنيد. حضور روحانيت در مشروطيت و انقلاب اسلامى‏و اين كه چرا روحانيت در مشروطيت نتوانست تا پايان حضور داشته‏باشد اما انقلاب اسلامى به رهبرى امام موفق به براندازى يك نظام‏شد؟
شايد مهمترين نكته در همين طرح جايگزين بوده است. امام‏خمينى(ره) طرح جايگزين سلطنت را داشت اما روحانيت در مشروطيت‏به ابعاد اين موضوع آن چنان كه بايسته است نيانديشيده بود واين سرانجام هرحركت‏سياسى و فكرى است كه فقط طرح براندازى‏داشته باشد و نه طرح جايگزين!
امام جعفرصادق(علیه السلام) در مسيرتكاملى حركت‏شيعه گام دوم را برداشته‏بودند. يعنى پس از آنكه مردم بر اثر مجاهدت‏هاى امامان پيشين به‏ناصحيح بودن مذهب رسمى و ديگر انديشه‏هاى منبعث از آن و نيزحركت‏هاى سياسى مبتنى برآن در سالهاى گذشته پى بردند آماده‏بودند تا طرح جايگزين مكتب اهل‏بيت را دريافت كنند و امام‏صادق(علیه السلام) همان بزرگوارى است كه با توجه به يك موقعيت استثنايى‏تاريخى طرح جايگزين شيعه را به هنگام ارائه كرد و امامان ديگربه شرح و بسط بعضى از ابعاد آن پرداختند.
دوره امامت‏حضرت كه از سال 114 هجرى آغاز شده تا سال 148 هجرى‏ادامه يافت. (1) يكى از شرايط بحرانى تاريخى در اسلام بود زيراكه بنيان حكومتى يكصدساله فرو ريخته بود و بنيان حكومت‏پانصدساله‏اى پى‏ريزى مى‏شد و همت اصلى سران حكومت تازه، كوبيدن‏مخالفان بود. مثلا توجه كنيد كه از سال 132 كه رسما حكومت‏عباسيان آغاز شد تا سال‏137 هجرى سردمداران آن از هيبت و عظمت‏يكى از بزرگترين سرداران خود يعنى ابومسلم خراسانى هراس داشتندو تا او را با حيله و فريب نكشتند (2) احساس آرامش نكردند وامام صادق(علیه السلام) با توجه به اين فضا، پايه‏هاى فكرى نظام تشيع ياطرح جايگزين را بنانهاد.
سالها پيش از امامت‏حضرت صادق(علیه السلام) تقريبا يكصدو سيزده سال پيش،جدايشان پيامبر اكرم(صلی الله علیه واله) در روزى گرم و سوزان و به هنگام بازگشت‏از آخرين حج‏خود در غدير خم جانشينى خويش را به فرمان خداى به‏امام على(علیه السلام) واگذار كرد و بر اساس منابع شيعى و بعضى از منابع‏اهل سنت از مردم دراين باره بيعت گرفت. (3) اما صلاحديد پيامبر اكرم(صلی الله علیه واله) به دلايلى مورد پذيرش بعضى از صحابه‏قرار نگرفت و با رحلت‏حضرت، خلافت در سقيفه بنى‏ساعده‏مسيرى تازه يافت. چندتن از صحابيان مهاجر در برابر انصار كه‏خود دچار دو دستگى شده بودند با استناد به حق خويشاوندى باپيامبر(صلی الله علیه واله) خلافت را حق خود دانستند (4) نه حق انصار. و با آن كه‏امام على(علیه السلام) خويشاوندى روشنترى با پيامبر(صلی الله علیه واله) داشت‏به اين بهانه‏كه عرب نمى تواند امتيازات بيش از اندازه‏اى را براى بنى‏هاشم‏بپذيرد و قبلا نبوت به بنى‏هاشم رسيده بود و اينك خلافت‏بايد به‏ديگر تيره‏هاى قريش برسد خود را شايسته خلافت ديدند. (5)
از پس اين تدبير، مسير قدرت سياسى درامت اسلامى دگرگون شد و به‏تدريج هرچه بر سالها افزوده مى‏شد اين دگر گونى نيز بيشتر خودرانشان مى‏داد به گونه‏اى كه در سال 35 قمرى كه اندكى ازانحرافات خود را نشان داده بود و امت اسلامى به چشم خويش بعضى‏از آن را مى‏ديد شورشى رخ داد كه خليفه سوم در طى آن كشته‏شد. (6)
به گواهى جنگهاى سه گانه‏اى كه امام على(علیه السلام) با ناكثين، قاسطين ومارقين انجام داد (7) ، مى‏توان پذيرفت كه جامعه اسلامى دچاربحرانى عميق شده بود; بحرانى كه در تبديل خلافت‏به ملوكيت‏خودرانشان داد و خاندان بنى‏اميه كه بيش از اين در ميان مسلمانان‏جايگاهى نداشتند و طلقاى(آزادشدگان) پيامبر(صلی الله علیه واله) در فتح مكه‏بودند، (8) با موقعيت‏سنجى سياسى به اقتدار رسيدند و حكومتى 90ساله را بنيان نهادند. سياست عرب‏گرايى امويان موجب شد تامخالفت‏هايى با آنان در جهان اسلام رخ دهد و تحليل‏گران يكى ازعلل سقوط اين سلسله را همين سياست مى‏دانند. (9)
امويان با توجه به سابقه ناشايست‏خود در ميان امت اسلامى‏جدى‏ترين رقيب خويش را بنى‏هاشم و علويان مى‏دانستند و براى‏بى‏مقدار نشان دادن رقيب به هر حربه‏اى متوسل مى‏شدند. از جمله به‏ساختن احاديث و رواياتى دست‏يازيدند تا حسن سابقه بنى‏هاشم وعلويان را كه بويژه در سايه فداكارى‏هاى حضرت على(علیه السلام) به اعتبارى‏فوق تصور دست‏يافته بودند بيالايند.
جاعلان حديث نخست‏به جعل رواياتى در مذمت‏حضرت على(علیه السلام)پرداختند. (10) و در مرحله دوم از اختلاف ميان خلفا و امام‏على(علیه السلام) هر آنچه نيكى و سجاياى اخلاقى بود به رقيبان آن حضرت‏نسبت دادند و در برابر هر فضيلتى كه براى امام وجود داشت‏احاديثى را درباره فضيلتى مشابه براى رقيبان نيز جعل كردند (11) تا آنچه امام على(علیه السلام) بدان‏ها ممتاز بود عادى جلوه كند و درنهايت همانند يكى از اصحاب پيامبر(صلی الله علیه واله) تلقى شود نه بالاتر و درمقام خلافت هم خليفه‏اى چونان ديگران معرفى شود كه حتى به‏سياست‏هاى زيركانه روزگار نيز كه عبارت از حيله و مكر و فريب‏باشد آگاه نيست. (12)
hossein.tazeh بازدید : 159 جمعه 19 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

ایران و گروه 1+5 دقیقا روی چه چیزی توافق کرده‌اند؟ 

متن کامل توافق اولیه گروه ۱+۵ و ایران درباره برنامه هسته‌ای کشورمان به زبان فارسی و انگلیسی منتشر شد.
ایران و گروه 1+5 دقیقا روی چه چیزی توافق کرده‌اند؟ +متن توافقنامه هسته‌ای به زبان فارسی و انگلیسی
به گزارش جهان، متن کامل توافق اولیه گروه ۱+۵ و ایران درباره برنامه هسته‌ای کشورمان به زبان فارسی و انگلیسی منتشر شد.

به گزارش جهان، ساعاتی پیش خبری مبنی بر بیانیه گروه ۱+۵ در جهان نیوز منتشر شد که به بخشی از تعهدات طرفین در آن اشاره شده بود. اما آنچه که ملاک عمل طرفین است توافقنامه ای است که ترجمه رسمی آن در ادامه آمده است:

متن توافقنامه به زبان انگلیسی

برنامه اقدام مشترک

مقدمه


هدف از این مذاکرات دست یافتن به راه‌حلی مورد توافق دوطرف، جامع و بلند مدت است که این اطمینان را به وجود می‌آورد که برنامه هسته‌ای ایران، منحصراً صلح‌آمیز است. ایران کراراً تصریح کرده است که تحت هیچ شرایطی در پی تولید تسلیحات هسته‌ای نخواهد بود. این راه‌حل جامع، بر اساس اقدامات ابتدایی ذیل شکل خواهد گرفت و در گام نهایی به یک بازه زمانی مورد توافق و برطرف شدن نگرانی‌ها، منتهی می‌شود. این راه‌حل جامع ایران را قادر می‌سازد تحت مفاد مربوطه در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) و برابر با تعهداتی که این مفاد برای این کشور ایجاب می‌کند، از حق بهره‌برداری از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز برخوردار شود. این راه‌حل جامع، در برگیرنده یک برنامه غنی سازی مورد توافق دوطرف است، که با اِعمال محدودیت‌ها و اقدامات شفاف‌ساز به منظور حصول اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز آن، [همراه خواهد بود]. این راه‌حل جامع، به مثابه مقوله‌ای یکپارچه است که در آن هیچ چیز مورد توافق نخواهد بود تا زمانی که در مورد همه چیز توافق صورت گیرد. این راه‌حل جامع، فرایندی دو‌سویه و گام به گام خواهد بود و منجر به برداشته شدن کامل همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و نیز تحریم‌های ملی و چند جانبه‌ای خواهد شد که بر برنامه هسته‌ای ایران وضع گردیده بود.

اقدامات مضاعفی در فاصله میانی اقدامات ابتدایی صورت خواهد گرفت و گام نهایی، شامل اقدامات مختلفی خواهد بود، از جمله در دستور کار قرار دادن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل با نیت ایجاد نتیجه‌ای رضایت بخش برای شورای امنیت سازمان ملل در مورد این مسئله. گروه ایی۳+۳ (۱+۵) و ایران موظف هستند با حسن نیت به اجرای اقدامات کوتاه مدت دوجانبه و راه‌حل جامع، بپردازند و آنها را به ثمر برسانند. کمیسیونی مشترک از [نمایندگان] ایی۳/ایی‌یو‌+۳ و ایران، تشکیل خواهد شد تا بر اجرای اقدامات کوتاه مدت نظارت داشته باشد و مسائل احتمالی را پاسخ گوید، البته با در نظر گرفتن این مهم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مسئول تأیید اقدامات مربوط به امور هسته‌ای، خواهد بود. کمیسیون مشترک با همکاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حل و فصل مسائل نگران کننده گذشته و حال حاضر را تسهیل خواهد کرد.

مفاد اصلی اولین گام

اولین گام به لحاظ زمانی محدود و طول مدت آن شش ماه خواهد بود و در صورت توافق دو طرف قابل تجدید است، که در طول این مدت همه اطراف ماجرا تلاش خواهند کرد تا فضای سازنده برای انجام مذاکرات با حسن نیت، پابرجا باقی بماند.

ایران به صورت داوطلبانه اقدامات زیر را در دستور کار قرار خواهد داد:

· نیمی از ذخیره اورانیوم ۲۰ درصد غنی شده موجود، به اکسید اورانیوم ۲۰ درصد تبدیل می‌شود تا به منظور تولید سوخت برای راکتور پژوهشی تهران، مورد استفاده قرار گیرد. مابقی یو‌اف‌۶ ۲۰ درصد به اورانیوم با غنای کمتر از ۵ درصد تبدیل می‌شود. هیچگونه برنامه‌ای هم برای بازگشت این فرایند در کار نخواهد بود.

· ایران اعلان می‌کند که در طول این بازه شش ماهه، غنی سازی بالای ۵ درصد نخواهد داشت.

· ایران اعلان می‌کند که فعالیت‌های خود در تأسیسات غنی سازی سوخت نطنز، فردو یا راکتور اراک، که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عنوان آی‌آی-۴۰ شناخته می‌شود، گسترش نخواهد داد.

· ایران تصمیم گرفته است به محض آمادگی خط تبدیل یو‌اف‌۶ با غنای ۵ درصد به یو‌اُ۲، ظرف مدت همین بازه شش ماهه، آن میزان یو‌اف‌۶ را که به تازگی تا ۵ درصد غنی شده است را به اکسید یو‌اف‌۶ تبدیل کند؛ مطابق با آنچه که در برنامه عملیاتی تأسیسات تبدیل اعلان شده به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ذکر شده است.

· تأسیسات جدیدی برای غنی سازی ایجاد نخواهد شد.

· ایران به فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای تحت نظارت خود ادامه خواهد داد، از جمله فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای در عرصه غنی سازی که برای انباشت اورانیوم غنی شده، طراحی نشده‌اند.

· هیچگونه بازفراوری صورت نخواهد گرفت و هیچ گونه تأسیساتی که قادر به انجام بازفراوری است، ایجاد نخواهد شد.

· افزایش نظارت‌:

الف) فراهم کردن اطلاعاتی مشخص برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از جمله اطلاعات مربوط به طرح‌ و نقشه‌های ایران برای تأسیسات هسته‌ای، توصیف و شرحی کامل از ساختمان هر یک از سایت‌های هسته‌ای، توصیف و شرحی کامل از گستره عملیات‌های هر یک از تأسیساتی که به طور خاص به فعالیت‌های هسته‌ای مشغول هستند، اطلاعات در مورد معادن و شرکت‌های نورد اورانیوم و اطلاعات در مورد مواد منبع. این اطلاعات ظرف مدت سه ماه پس از پذیرش انجام این اقدامات، فراهم می‌گردد.

ب) تسلیم یک پرسشنامه اطلاعات طراحی (DIQ) به روز شده از راکتور اراک، که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عنوان آی‌آر-۴۰ (IR-۴۰) شناخته می‌شود، به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

ج) برداشتن گام در جهت توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به منظور اعمال پادمان‌های [آژانس] در مورد راکتور اراک، که در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با عنوان آی‌آر-۴۰ (IR-۴۰) شناخته می‌شود.

د) در هنگامی که ناظران آژانس برای تأیید اطلاعات طراحی، تأیید فی‌مابینی داشته‌ها، تأیید داشته‌های فیزیکی و نظارت‌های سرزده، حضور ندارند، ناظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه خواهد داشت تا بایگانی آفلاین دوربین‌های نظارتی در فردو و نطنز را بررسی کند.

هـ) ناظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دارد به موارد زیر دسترسی داشته باشد:

۱. کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ؛

۲. کارگاه‌های تولید چرخنده سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره سازی؛ و

۳. معادن و شرکت‌های نورد اورانیوم.

 

 

hossein.tazeh بازدید : 178 جمعه 19 اردیبهشت 1393 نظرات (0)
سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی
سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

 





 

حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای با ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» بر اساس بند یک اصل 110 قانون اساسی که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیین شده است، تأکید کردند: پیروی از الگوی علمی و بومی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی، عامل شکست و عقب نشینی دشمن در جنگ تحمیلی اقتصادی علیه ملت ایران خواهد شد، همچنین اقتصاد مقاومتی خواهد توانست در بحران‌های رو به افزایش جهانی، الگویی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد و زمینه و فرصت مناسب را برای نقش آفرینی مردم و فعالان اقتصادی در تحقق حماسه اقتصادی فراهم کند.
متن ابلاغیه رهبر معظم انقلاب به رؤسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرح زیر است:
بسم‌اللّه الرحمن الرحیم
ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی و ذخائر و منابع غنی و متنوع و زیرساخت‌های گسترده و مهم‌تر از همه، برخورداری از نیروی انسانی متعهد و کارآمد و دارای عزم راسخ برای پیشرفت، اگر از الگوی اقتصادی بومی و علمی برآمده از فرهنگ انقلابی و اسلامی که همان اقتصاد مقاومتی است، پیروی کند نه تنها بر همه‌ مشکلات اقتصادی فائق می‌آید و دشمن را که با تحمیل یک جنگ اقتصادی تمام عیار در برابر این ملت بزرگ صف‌آرایی کرده، به شکست و عقب‌نشینی وا می‌دارد، بلکه خواهد توانست در جهانی که مخاطرات و بی‌اطمینانی‌های ناشی از تحولات خارج از اختیار، مانند بحران‌های مالی، اقتصادی، سیاسی و … در آن رو به افزایش است، با حفظ دستاوردهای کشور در زمینه‌های مختلف و تداوم پیشرفت و تحقق آرمان‌ها و اصول قانون اساسی و سند چشم‌انداز بیست ساله، اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون‌زا و برون‌گرا، پویا و پیشرو را محقق سازد و الگوئی الهام‌بخش از نظام اقتصادی اسلام را عینیت بخشد.
اکنون با مداقه لازم و پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که در ادامه و تکمیل سیاست‌های گذشته، خصوصاً سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و با چنین نگاهی تدوین شده و راهبرد حرکت صحیح اقتصاد کشور به سوی این اهداف عالی است، ابلاغ می‌گردد.
لازم است قوای کشور بی‌درنگ و با زمان‌بندی مشخص، اقدام به اجرای آن کنند و با تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه برای عرصه‌های مختلف، زمینه و فرصت مناسب برای نقش‌آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی را در این جهاد مقدس فراهم آورند تا به فضل الهی حماسه‌ اقتصادی ملت بزرگ ایران نیز همچون حماسه سیاسی در برابر چشم جهانیان رخ نماید. از خداوند متعال توفیق همگان را در این امر مهم خواستارم.
سیّدعلی خامنه‌ای
29/ بهمن ماه/ 1392
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی

با هدف تأمین رشد پویا و بهبود شاخص‌های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز بیست‌ساله، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با رویکردی جهادی، انعطاف پذیر، فرصت ساز، مولد، درون‌زا، پیشرو و برون‌گرا ابلاغ می‌گردد:
1 – تأمین شرایط و فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی و به حداکثر رساندن مشارکت آحاد جامعه در فعالیت‌های اقتصادی با تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی و تأکید بر ارتقاء درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط.
2 – پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده‌سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش‌بنیان و دستیابی به رتبه اول اقتصاد دانش‌بنیان در منطقه.
3- محور قراردادن رشد بهره‌وری در اقتصاد با تقویت عوامل تولید، توانمندسازی نیروی کار، تقویتِ رقابت‌پذیری اقتصاد، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استانها و به کارگیری ظرفیت و قابلیت‌های متنوع در جغرافیای مزیت‌های مناطق کشور.
4- استفاده از ظرفیت اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌‌وری، کاهش شدت انرژی و ارتقاء شاخص‌های عدالت اجتماعی.
5- سهم‌بری عادلانه عوامل در زنجیره‌ تولید تا مصرف متناسب با نقش آنها در ایجاد ارزش، بویژه با افزایش سهم سرمایه انسانی از طریق ارتقاء آموزش، مهارت، خلاقیت، کارآفرینی و تجربه.
6- افزایش تولید داخلی نهاده‌ها و کالاهای اساسی(بویژه در اقلام وارداتی)، و اولویت دادن به تولید محصولات و خدمات راهبردی و ایجاد تنوع در مبادی تأمین کالاهای وارداتی با هدف کاهش وابستگی به کشورهای محدود و خاص.
7- تأمین امنیت غذا و درمان و ایجاد ذخایر راهبردی با تأکید بر افزایش کمی و کیفی تولید(مواد اولیه و کالا).
8- مدیریت مصرف با تأکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی همراه با برنامه ریزی برای ارتقاء کیفیت و رقابت پذیری در تولید.
9- اصلاح و تقویت همه‌جانبه‌ نظام مالی کشور با هدف پاسخگویی به نیازهای اقتصاد ملی، ایجاد ثبات در اقتصاد ملی و پیشگامی در تقویت بخش واقعی.
10- حمایت همه جانبه‌ هدفمند از صادرات کالاها و خدمات به تناسب ارزش افزوده و با خالص ارزآوری مثبت از طریق:
- تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم.
- گسترش خدمات تجارت خارجی و ترانزیت و زیرساخت‌های مورد نیاز.
- تشویق سرمایه گذاری خارجی برای صادرات.
- برنامه ریزی تولید ملی متناسب با نیازهای صادراتی، شکل‌دهی بازارهای جدید، و تنوع بخشی پیوند‌های اقتصادی با کشورها به ویژه با کشورهای منطقه.
- استفاده از ساز و کار مبادلات تهاتری برای تسهیل مبادلات در صورت نیاز.
- ایجاد ثبات رویه و مقررات در مورد صادرات با هدف گسترش پایدار سهم ایران در بازارهای هدف.
11- توسعه حوزه عمل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج.
12- افزایش قدرت مقاومت و کاهش آسیب پذیری اقتصاد کشور از طریق:
- توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان بویژه همسایگان.
- استفاده از دیپلماسی در جهت حمایت از هدف‌های اقتصادی.
- استفاده از ظرفیت‌های سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای.
13- مقابله با ضربه پذیری درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طریق:
- انتخاب مشتریان راهبردی.
- ایجاد تنوع در روش‌های فروش.
- مشارکت دادن بخش خصوصی در فروش.
- افزایش صادرات گاز.
- افزایش صادرات برق.
- افزایش صادرات پتروشیمی.
- افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی.
hossein.tazeh بازدید : 239 پنجشنبه 21 آذر 1392 نظرات (0)



 








موسسه تحقیقاتی "پیو" (Pew) با انتشار آماری، از کاهش گرایش کاربران اینترنت به فیسبوک و افزایش بسته شدن حساب‌های کاربری در این شبکه اجتماعی به دلایل مختلف خبر داده است.
دو سوم بزرگسالان آمریکایی که کاربر اینترنت هستند (حدود ٪67) کاربر فیسبوک نیز هستند. از این روی، سایت فیسبوک شبکه اجتماعی غالب در این کشور به شمار می‌رود. یافته‌های تازه از پروژه اینترنت و زندگی آمریکاییِ مرکز پژوهشی "پیو” حاکی از آن است که جمعیت کاربران فیسبوک دستخوش نوسانات قابل توجهی شده است:
• ٪61 از کاربران کنونی فیسبوک ادعا می‌کنند که هر از گاهی در گذشته به مدت چند هفته یا بیشتر به خواست خود از فیسبوک کناره‌گیری کرده‌اند.

• ٪20 از بزرگسالان آنلاین که در حال حاضر از فیسبوک استفاده نمی‌کنند می‌گویند که زمانی از این سایت استفاده می‌کردند، اما دیگر استفاده نمی‌کنند.

• ٪8 از بزرگسالان آنلاین که در حال حاضر از فیسبوک استفاده نمی‌کنند تمایل دارند در آینده دوباره به کاربران فیسبوک بپیوندند.
از ٪61 درصد از کاربرانی که مدتی از فیسبوک کناره‌گیری کردند خواستیم با واژگان خود علت این کناره‌گیری را شرح دهند، و آن‌ها دلایل متعددی را عنوان کردند. بیشتر این افراد (٪21) گفتند که "کناره‌گیری‌شان از فیسبوک" به دلیل مشغله زیادشان یا نداشتن زمان کافی برای اختصاص دادن به این سایت بوده است. عده‌ای نیز دلیل این اقدام را بی‌علاقگی خود به سایت (٪10)، عدم جذابیت محتوای سایت (٪10)، شایعه‌پراکنی‌های بیش از حد دوستانشان (٪9)، یا نگرانی از اتلاف وقت و نیاز به مدتی استراحت (٪8) عنوان کردند.
آمارکاربران ایرانی فیسبوک

از هر پنج بزرگسال آنلاین یک نفر (٪20) ادعا می‌کنند که قبلاً از فیسبوک استفاده می‌کردند اما دیگر از آن استفاده نمی‌کنند. ما از این گروه نیز خواستیم با واژگان خودش دلیل کناره‌گیریشان را شرح دهند. بیشتر توجیه این افراد شکسته شدن حریم خصوصی آن‌ها، اتلاف وقت، دلزدگی از ارتباطات مجازی گسترده و عدم علاقه به دانستن مسائل شخصی دیگران که معمولا در این شبکه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود، بوده است.

به گفته این کاربران، اینکه برخی از افراد حتی غذایی را که خورده‌اند را نیز به اشتراک می‌گذارند و دیگران نیز شروع به کامنت گذاشتن می‌کنند، بسیار احمقانه و تصنعی به نظر می‌رسد. همچنین اعضای این شبکه از مشکلاتی که در زندگی شخصی و عاطفی خود بدلیل ارتباطات مجازی پیش آمده بود، بسیار نگران و ناراحت هستند.
با این که بسیاری از کاربران فیسبوک زمان‌ اختصاص‌داده خود به این سایت را به دلایل ذکرشده در بالا تنظیم می‌کنند، بخش اعظمی از کاربران شبکه اجتماعی- بنا بر تازه‌ترین یافته‌ها، ٪92 از آن‌ها- پروفایل فیسبوک خود را نگه می‌دارند. یافته‌های دیگر این مطالعه حاکی از اهمیت متداوم شبکه‌های اجتماعی در زندگی آنلاین است:
• در ماه سپتامبر 2009، ٪47 از بزرگسالان آنلاین از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کردند. امروزه نیز ٪69 درصد از بزرگسالان آنلاین- بیش از نیمی از کل جمعیت بزرگسالان در آمریکا- از نوعی شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. در یک روز معمولی، نزدیک به نیمی از کاربران بزرگسال اینترنت به یک شبکه اجتماعی دسترسی می‌یابند.
• کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به گذشته با بسامد بیشتری به این سایت‌ها دسترسی می‌یابند. در مطالعه جداگانه‌ای در نوامبر 2012، حدود ٪41 از کاربران شبکه‌های اجتماعی ادعا کردند که روزی چند بار به این سایت‌ها وارد می‌شوند- این رقم در آگوست 2011 ٪33 بوده است.

نمودار ضریب نفوذ اینترنت در خاورمیانه

* چند میلیون ایرانی عضو فیسبوک هستند؟

فیسبوک در ایران نیز اعضای بسیاری دارد. براساس یکی از آمارهای موجود، بیش از دو میلیون نفر در ایران کاربر فیسبوک هستند که یک میلیون نفر از آنان شهروندان تهرانی هستند. با توجه به جمعیت ایران در مقایسه با کشورهای پرجمعیتی نظیر چین، ایرانیان همچنان نسبت بسیار بالایی از ضریب نفوذ فیسبوک در کاربران اینترنت را به خود اختصاص داده‌اند.

اما بنا بر آمار دیگری که پایگاه World Internet Stats منتشر کرده، جمعیت کاربران فیسبوک در خاورمیانه در حدود 23 میلیون نفر اعلام شده است که کاربران ایرانی 46 درصد آن را تشکیل می‌دهند. بنابراین آمار کاربران ایرانی رقمی در حدود 11 میلیون نفر می‌شود.

بدلیل فیلتر بودن فیسبوک در ایران و اقدام متقابل فیسبوک در حذف نام ایران از لیست کشورهایی که به آن‌ها خدمات می‌دهد، امکان یافتن آمار دقیق کاربران ایرانی این شبکه اجتماعی امکان‌پذیر نیست، اما آمارهای غیر رسمی از 2 میلیون کاربر فعال و حرفه‌ای، و 12 تا 17 میلیون کاربر دیگر حکایت دارد.
آمارکاربران ایرانی فیسبوک

جدول تفکیکی کاربران اینترنت و فیسبوک در کشورهای خاورمیانه - منبع: Inte

تعداد صفحات : 14

درباره ما
گرچه نیستم چون قطره ای در این اقیانوس بیکران اما چو امیدواران درانتظار رسیدن به اقیانوس برترم.. لبیک یا مهدی(عج)
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما مطالب سایت درچه حد است؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 94
  • کل نظرات : 34
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 21
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 266
  • بازدید ماه : 411
  • بازدید سال : 2,012
  • بازدید کلی : 84,045